فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
وضعیت مزاجی کودکان

وضعیت مزاجی کودکان

  • 1399/05/11
  • 3636
سبک زندگی کودکان ویژگی های خاص خود را دارد. کودکان در بسیاری موارد به مراتب آسیب پذیرتر از ما هستند.

یبوست در کودکان بالای یکسال

یکی از مشکلاتی که بیشتر کودکان با آن روبرو می شوند یبوست است که از بدترین و البته شایع ترین مشکلات گوارشی که کودک و نوزاد و بزرگسال نمی شناسد و به سراغ همه می رود. اگر تعداد دفعات اجابت مزاج کودک شما به 3 بار یا کمتر از آن در طول هفته رسیده است و شکل و قوام مدفوع او به شدت سفت و سخت شده و با سختی دفع می شود می توان نتیجه گرفت کودک شما با یبوست در حال دست و پنجه نرم کردن است و باید سریعا مشکل او را برطرف کنید. یبوست در کودکان معمولا جدی نیست. اگرچه، یبوست مزمن گاهی به دلیل مشکلات جدی تر درکودکان است. بنابراین بهتر است در مواقعی که یبوست بیش از دو هفته به طول ادامه می یابد، حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

علامت های یبوست در کودک

مدفوع کمتر از معمول، به ویژه اگر کودک سه روز یا بیشتر مدفوع نداشته است و در حین عمل دفع به وضوح ناراحت است.
مدفوع سفت و خشک که دفع آن بدون توجه به دفعات دفع برای کودک دشوار است.
مدفوع بسیار آبکی در پوشک کودک وجود دارد یا اگر در حال یادگیری استفاده از توالت است، لباس زیرش کثیف شده باشد. فکر نکنید این علامت همیشه به معنای اسهال کودک است، چون می تواند شواهدی از یبوست هم باشد، زیرا مدفوع مایع می تواند از کنار انسداد ایجاد شده در رودهٔ کوچک عبور کند و در پوشک یا لباس زیر کودکتان ظاهر شود. پس به کثیفی ناشی از دفع در لباس زیر کودکان خردسالتان نیز توجه کنید.

  • مدفوع با قطر زیاد که موجب مسدود شدن توالت شود؛
  • احساس درد در هنگام اجابت مزاج؛
  • درد شکمی؛
  • وجود خون در سطح مدفوع سفت

و در موارد خاص که نیاز به مداخلات روان درمانی می باشد که در آن گاهی کودک از ترس اینکه اجابت مزاج ممکن است خطری برایش داشته باشد، از رفتن به توالت خودداری کند. در این جور مواقع ممکن است کودک از درد به خود بپیچد، با دست جلوی خروج مدفوع را بگیرد و درد در چهره اش مشخص باشد.

رفتار خود نگه داشتن در کودکان، با چه حالت هایی همراه است ؟

معمولا در شیرخواران و سنین زیر یک سال به شکل فشار آوردن هنگام دفع، تغییر رنگ چهره و زورزدن همراه است. در سنین بالاتر نیز کودک به خود فشار می آورد، جیغ می زند، دور اتاق می چرخد و مادر تصور می کند کودک قصد اجابت مزاج دارد اما این حالت نشان دهنده تلاش برای عدم اجابت مزاج است.
در سنین بالاتر از یک سال، کودک روی پنجه راه می رود، پاها را به صورت قیچی درمی آورد و به خود فشار وارد می کند و مانع از دفع مدفوع می شود. این علایم از مهم ترین علل یبوست با علت عملکردی بدون وجود یک مساله مهم ساختاری است. البته در مواردی هم به خصوص در سنین پایین تر یبوست باعث ایجاد خراشی در مقعد می شود و کودک به علت درد و سوزش هنگام دفع، رفتار خود نگه داشتن را در پیش می گیرد که شایع ترین علت یبوست گروه سنی پایین است.
دستشویی رفتن کودک

کودکان در سنین مدرسه، نیز ممکن است به دلیل اینکه از سرویس مدرسه راضی نیستند یا خوششان نمی آید، خودشان را نگه دارند که باعث ایجاد یبوست در آن ها می شود. بهتر است بدانید در اطفال در 80 تا 85 درصد موارد، مشکل یبوست به دلیل خود نگه داشتن است.

تغییر در برنامه روزمره کودک

هرگونه تغییری در برنامه روزمره کودک مانند سفر، گرمی هوا یا استرس می تواند بر عملکرد روده تاثیر بگذارد. یکی از مواقعی که کودک دچار یبوست می شود زمانی است که برای اولین بار به مدرسه می رود.

ویتامین D و کمبود پتاسیم

عوامل دارویی مانند مسموم شدن با ویتامینD یا کمبود پتاسیم هم می تواند باعث یبوست شود. حتما باید نسبت به مصرف ویتامین D یا کمبود پتاسیم هوشیار باشید. آلرژی غذایی نیز از دیگر علل ابتلای کودکان به یبوست است.

مکمل آهن نیاز است؟

مکمل آهن باعث یبوست می شود؛ پس اگر فرزندتان کمبود آهن ندارد لازم نیست که از این مکمل استفاده کنید. بهتر است آهن بدن را از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی مانند عدس، لوبیا، تخمه کدو یا مصرف غلات کامل غنی شده از آهن تامین کرد.

برای ​مطالعه درباره یبوست نوزادان اینجا کلیک کنید.

در هنگام مشاهده چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم ؟

ترس کودک؛
استفراغ؛
خون در مدفوع؛
تورم شکمی؛
کاهش وزن؛
پارگی های دردناک در اطراف مقعد، افتادگی راست روده یا پرولاپس رکتوم (یک ضایعه نامعمول که در آن تمام ضخامت دیواره ی راست روده (رکتوم) پایین می افتد و اغلب از درون مقعد خارج می شود)
در واقع یبوست اگر در بسیاری موارد علت عضوی ندارد، اما می تواند نشانه یک بیماری باشد. یـکـی از نکات مهم برای رد برخی از بیماری های مهم گوارشی و عصبی در کودکان دانستن زمان دفع اولین مدفوع دوران نوزادی است و یکی از سوالات مهمی که پزشک از والدین می پرسد، زمان اولین دفع در دوران نوزادی است.

درمان های خانگی یبوست کودکان

-توجه به مسائل آموزشی در «از پوشک گرفتن» کودک
اگر کودک را زود از پوشک بگیرید، ممکن است باعث لجبازی کودک و نیز خدشه دار شدن اعتماد به نفس کودک شود. یک تصمیم نادرست از سوی والدین ممکن است باعث شود عادت رفتاری دفع مزاج در کودک به اختلالی رفتاری تبدیل شود و مشکلات جدی برای کودکان به وجود بیاورد.

- افزایش دریافت فیبر، میوه و سبزی ها همراه با تحرک بیشتر بسیار موثر است. بیشتر غذاها و مایعات به بهبود یبوست کمک می کند، این غذاها شامل میوه های تازه است که با پوست خورده شود، مانند: سیب، انگور،موز، هلو، انجیر، آلو و.... همچنین میوه های تازه که دارای آب زیادی است از قبیل: هندوانه و طالبی که باید به غذای بچه ها افزوده شود. آب زیاد بخورد. شکم کودک را با روغن زیتون مالش دهید. هر روز 2 قاشق روغن زیتون بخورد.

- مساله مهم بعدی آموزش توالت رفتن به کودکان است. در مواردی هم که رژیم غذایی همراه با دارو باعث راحتی اجابت مزاج می شود، به والدین توصیه می کنیم با توجه به شرایط کودک بعد از صرف صبحانه یا ناهار او را به دستشویی ببرند تا اجابت مزاج کند. چنانچه کودک موفق به این کار نشد می تواند بلند شود. در مواردی که علت یبوست بیماری یا اختلال حرکتی روده یا مجرای گوارش باشد حتما باید با نظر پزشک متخصص درمان صورت بگیرد.

-یک برنامه منظم برای اجابت مزاج بگذارید، برای مثال بعد از وعده غذایی. اما کودک را مجبور نکنید، بلکه او را تشویق به رفتن دستشویی کنید. زیرا اگر اجبار در کار باشد، کودک عکس آن را انجام می دهد. یک برنامه منظم برای کودک داشته باشید که در یک زمان خاص بعد از غذا او را به توالت ببرید. اگر لازم است برای کودک صندلی توالت تهیه کنید که راحت بنشیند و زمان کافی برای خارج کردن مدفوع داشته باشد.

-به کودک یاد بدهید که به هشدار های بدن خود توجه کند
برخی از کودکان چنان در بازی غرق می شوند که توجهی به حرکت روده خود ندارند و آن را نادیده می گیرند. اگر تاخیری در دفع مدفوع ایجاد شود تبدیل به یبوست خواهد شد.

امتیاز دهی به کودکان

-در صورتی که متوجه شدید کودک خود نگه داری می کند می توانید از برنامه پاداش استفاده کنید.
برنامه پاداش: به کودک در صورت رعایت آموزش های توالت پاداش دهید. برای مثال اگر در موقع تعیین شده به توالت رفت و دفع مدفوع را انجام داد، به او چیز مورد علاقه اش را بدهید یا اجازه دهید کاری را که دوست دارد انجام دهد. به عنوان پاداش از غذا استفاده نکنید.در کودکان کم سن می توان با عکس برگردان یا ستاره روی یک نمودار استفاده کرد. و برای کودکان بزرگتر می توان از اضافه کردن نمره برای یک پاداش بزرگتر مثل بردن به مسافرت یا سینما یا پارک استفاده کرد.

یبوست را نادیده نگیرید

توجه داشته باشید که رفع یبوست باید با نظر و تصمیم پزشک باشد و رفع مسائل جسمی و فیزیکی نوزاد اعم از انسداد روده، کم کاری تیروئید و... که باید داروی مناسب آن توسط پزشک تجویز شود؛ کمک بسیار بزرگی در زمینه رفع مشکل است. به علاوه اگر یبوست طولانی شد، با تغییرات غذایی برطرف نشد و علائم دیگری مانند خون در مدفوع، وزن نگرفتن، استفراغ و تحریک پذیری به آن اضافه شد به پزشک مراجعه کنید. دارودرمانی که باید با نظر مستقیم پزشک صورت گیرد و دوره درمان حتما باید تا انتها تکمیل شود زیرا باعث برگشت مسئله یبوست درکودکان می شود.