فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
کتاب، شعر و لالایی های مناسب کودکان

کتاب، شعر و لالایی های مناسب کودکان

  • 1399/03/06
  • 1445
همانطور که میدانید کودکان شما دارای روحیه‌ی حساس و بسیار آسیب‌پذیر می‌باشند.

بنابراین رفتار و حرکات هرچند کوچک در محیط زندگی کودک، می تواند تاثیر مثبت و یا منفی در آینده و یا اخلاقیات او بگذارد. در این مقاله می خواهیم به تاثیرات داستان، شعر و لالایی درکودکان بپردازیم.

شاید برخی تصور کنند که مضمون داستان و یا لالایی برای کودک اهمیتی ندارد و همین که کودک برای مدتی سرگرم شود، کافیست. به همین دلیل داستان های مختلف، شعرهای نامناسب و یا لالایی های ناآرام برای کودک خود می خوانند و سپس از پرخاشگری و ناآرامی کودک خود گلایه می کنند.
بر اساس نظریه بسیاری از روانشناسان کودک، داستان ها و شعرهایی که والدین برای فرزندان خود می خوانند، تاثیر مستقیم بر رفتار و اخلاقیات کودک دارد.
برای مثال برخی والدین با تعریف کردن داستان های ترسناک ندانسته، روحیه و رفتار فرزند خود را منزوی، گوشه گیر و ترسو شکل می دهند.
برخی والدین نیز با تعریف کردن داستان هایی که دارای شخصیت های منفی موفق هستند، ناخواسته رفتار و کردار بد را به کودکان خود آموزش می دهند. زیرا گاهی کودکان به دلیل همزاد پنداری با شخصیت های منفی داستان، پرخاشگر و تندخو می شوند.

برای جلوگیری و رفع این چنین مشکلات، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
از دیدگاه روانشناسان، گوش دادن و یا ساختن داستان، مهارت های شناختی را در کودکان پرورش می دهد. این مهارت ها از کودکان می خواهند که از نظر زمانی خود را از اینجا و حالا دور کنند و این امر همان تفکر غیربافتی است. به همین خاطر، مضمون داستان ها برای موفقیت تحصیلی سال های بعدی کودکان اهمیت دارد.
در هنگام تعریف کردن داستان، نقش های کلیدی را برای فرزند خود بازی و یا صداسازی کنید. برای مثال، کودکان می توانند شمع تولد را فوت کنند کلاه ها را سرشان بگذارند و بردارند، دست بزنند، پایکوبی کنند، سرشان را تکان دهند یا وانمودکنند که خوابیده اند و با شخصیت های کتاب داستان، خروپف کنند.
از کودکان خود بخواهید که نقش شخصیت های مثبت داستان را بازی کنند تا به صورت ناخودآگاه، انجام آن رفتار بر شخصیت و عمل کودک تاثیر بگذارد.
در ادامه به معرفی چندین کتاب مناسب داستان، شعر و لالایی کودکان خواهیم پرداخت.

کتاب گربه راهنمای ما

کتاب گربه راهنمای ما

کتاب گربه راهنمای ما نوشته ی استفان گارنیه با ترجمه مطهره حیدری توسط نشرشمعدونی در دسته روانشناسی چاپ و توزیع گردیده است.
این کتاب، با مقایسه رفتار گربه با انسان به ما می آموزد که چگونه می توان از شخصیت و رفتار گربه ها در زندگی شخصی بهره گرفت. این کتاب نکاتی در رابطه با رفتار و حرکات گربه به ما میاموزد که ما در رفتار و حرکات گربه دیده ایم ولی چندان به آنها دقت نکرده ایم. کتاب گربه راهنمای ما با شرح زندگی روزمره یک گربه به ما برای تغییر سبک زندگی و عادت های غلط ما تلنگر می زند.
بر اساس روانشناسی تطبیقی، با مطالعه این کتاب و درک قدرت، رفتار و عادت های گربه ها، می توانیم در زندگی روزمره ، شخصی و شغلی خود از ویژگی هایی که گربه ها به طور طبیعی دارند، الگوبرداری کنیم و بهره مند شویم.

کتاب خانه ی من دنیای ما

کتاب خانه ی من دنیای ما

کتاب خانه ی من دنیای ما با تالیف آسترید دبورد و ترجمه مطهره حیدری در انتشارات پرتقال چاپ و توزیع گردیده است.
مجموعه داستان های دنیای ما، مجموعه ای جذاب و کاربردی برای کودکان خردسال می باشد که در آن «آرشیبالد» کوچولوی داستان در هرجلد، قصه ای آموزنده از زندگی خود را تعریف می کند. در این کتاب «آرشیبالد» کوچولو از لحظه ی به دنیا آمدنش تا چیزهایی را که توی دنیا تجربه می کند را به صورت کامل توضیح می دهد.
به قول آرشیبالد: هر خانه ای ویژگی های مخصوص خودش را دارد، من خانه ام را خیلی دوست دارم. شاید بزرگ ترین یا حتی زیباترین خانه نباشد ولی این ها انقدر هم مهم نیست چون چیزی که برای من در خانه ام مهم است، آدم هایی است که در آن منتظرم هستند.
اگر در خانه خود کودک دارید، قطعا به این کتاب نیاز پیدا خواهید کرد.

کتاب لالایی ها و ترانه های نوازشی

کتاب لالایی ها و ترانه های نوازشی

کتاب لالایی ها و ترانه های نوازشی، بر پایه تاثیر ادبیات بر پرورش ذهنی و عاطفی و روانی کودک نوشته شده است و بر آن است تا نقشی را که ادبیات کودکان می تواند در سه سال اول زندگی، از نوزادی تا سه سالگی داشته باشد به پدران و مادران جوان یادآور شود.
این کتاب برخی از مسئولیت ها و استعدادهای کودکان را که به صورت نهفته در وجود آن ها قراردارد را نمایان می کند.
در این کتاب نخست ویژگی های کودکان این گروه سنی و سپس گونه های ادبی مناسب از گنجینه ی ادبیات عامیانه در چهار گروه لالایی ها، ترانه های نوازشی، بازی، ترانه های حسی حرکتی و قصه های منظوم معرفی شده است، که با ارائه ی ویژگی ها و کارکردهای هرگونه ادبی و نکته هایی درباره ی گزینش آن ها همراه است و پدر و مادر جوان را به انتخاب آگاهانه رهنمون می شود. همچنین در این کتاب چند نمونه لالایی، ترانه و قصه ی منظوم و مناسب کودکان در دسترس والدین قرار گرفته است.
نویسنده و گردآورنده ی این اثر ثریا قزل ایاغ از کارشناسان برجسته ی ادبیات کودکان و از کوشندگان نهاد کودکی در ایران و استاد کتابداری می باشد. هم اکنون این کتاب توسط انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان چاپ و توزیع گردیده و هم اکنون در دسترس شما عزیزان قرارگرفته است.

کتاب من می‌توانم تنها بخوابم

کتاب من می توانم تنها بخوابم

اگر کودک شما از تنها خوابیدن هراس دارد و در زمان خواب از شما درخواست دارد که کنار او باشید، خواندن این کتاب را از دست ندهید.
کتاب من می توانم تنها بخوابم نوشته ی زهرا فرمانی می باشد که توسط انتشارات پیک ادبیات چاپ و در 10 صفحه به بازار عرضه شده است.آخرین چاپ آن مربوط به سال 1396 بوده و می توان به لحاظ موضوع بندی آن را در بخش داستان کودک قرار داد.

در این کتاب نویسنده به روشی ساده آماده کردن مقدمات خواب کودک را یادآوری و نحوه ی برخورد با مسئله را برای کودک و همچنین والدین بیان می کند.

کتاب شب بخیر ماه

کتاب شب بخیر ماه

کتاب شب بخیر ماه نوشته ی مارگارت وایز براون کودکان را به اندیشیدن دعوت می کند تا تصمیم بگیرند که به هنگام خواب چه چیز در پیرامون آن ها این ارزش را دارد که در پایان یک روز آن ها را به یادآورند و از آن ها خداحافظی کنند.
این کتاب علاوه بر متن بسیار زیبا و تاثیرگذار، دارای تصویرسازی های بی نظیر می باشدکه کودک را به جست و جو در تصویرها و بازیابی آن چه در متن به اشاره آمده، وامی دارد.
نسرین وکیلی مترجم شناخته شده کتاب های کودکان با ترجمه این اثر به کودکان ایرانی و خانواده ها و مربیان آن ها این فرصت را داده است که با این اثر کلاسیک آشنا شوند.

کتاب آفتاب مهتاب چه رنگه؟

کتاب آفتاب مهتاب چه رنگه، مجموعه ای از بازی ترانه ها و متل های گوناگون کودکان ایران است.
ثمینه باغچه بان با ارائه این ترانه های عامیانه جذاب، طرفداران زیادی از میان کودکان پیداکرده است. در این کتاب نمونه هایی از ترانه های ترکی و کردی به همراه ترجمه فارسی آورده شده است که سعی در آشنایی کودکان با با اقوام و زبان های گوناگون ایران داشته و همچنین هویت ملی و انسجام قومی را در ذهن کودکان پرورش می دهد.
کتاب آفتاب مهتاب چه رنگه؟ توسط نشریه سروش چاپ و توزیع گردیده است.

پستانک نینا

پستانک نینا

اگر فرزند شما علاقه زیادی به پستانک دارد و به هیچ عنوان حاضر به ترک آن نیست، خواندن این کتاب را از دست ندهید.

کتاب پستانک نینا نوشته ی کریستین نومان ویلمن داستان زندگی کودکی به نام نینا را بیان می کند که به هیچ عنوان پستانک خود را ترک نمی کند. این کتاب توسط نوشابه امیری ترجمه و هم اکنون در انتشارات مرغابی جاپ و توزیع می گردد.

کتاب نی نی کوچولو

کتاب نی نی کوچولو

کتاب نی نی کوچولو کتابی با تصویرهای دلنواز برای شناخت بیشتر حواس و رشد آن ها و همچنین برانگیختن واکنش های کودک نوشته شده است. در این کتاب همه آنچه در واقعیت اتفاق می افتد مانند شیرخوردن، خیس کردن پوشک، بازی با اسباب بازی، بیرون رفتن، بیدار شدن، نوازش کردن و... با جملاتی ساده و کوتاه و تصویرهایی واضح و واقعی برای کودک تکرار می شود. در بیشتر صحنه های این کتاب کودک در کنار مادر و یا پدر خود قراردارد و با این تصویرسازی حس امنیت و دوستی میان والدین و کودک تقویت می شود. همچنین کتاب نی نی کوچولو تاکید بسیاری به دوستی با حیوانات نیز دارد.
این کتاب نوشته مارتین ابرن بوده که توسط فروغ جمالی ترجمه و سپس توسط انتشارات دانش تصویر چاپ و توزیع گردیده است.

همانطور که گفته شد، استفاده از داستان ها، شعرها و لالایی ها تاثیر مستقیم بر روحیه فرزند عزیز شما دارد. پس بهتر است با انتخاب مناسب کتاب ها و داستان ها، به روحیه و آینده کودک خود کمک کنیم.
تیم سبزآبی تلاش می کند با معرفی کتاب و آموزش های روانشناسی به مادران کمک کند تا فرزند سالم تر تربیت کرده و مادرانی موفق تر باشند.