فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
بررسی کرونا ویروس و کودکان

بررسی کرونا ویروس و کودکان

  • 1399/03/27
  • 1308
در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی کرونا ویروس در کودکان بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید

سن شیوع ویروس کوید 19

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اعلام کردند که سن شروع بیماری در کودکان از 1.5 ماه تا 17 سال گزارش شده است که بیشتر این کودکان بیمار، ارتباط نزدیکی با افراد آلوده به ویروس داشته اند. همچنین مطالعه انجام شده بر روی اطلاعات افراد مبتلا به ویروس کرونا نشان می دهد که یک درصد از این افراد زیر 10 سال بوده اند. کودکان آلوده ممکن است بدون علامت باشند یا علائم تب، سرفه خشک و خستگی را نشان دهند. تعداد معدودی از آن ها علائم تنفس فوقانی از جمله گرفتگی و آبریزش بینی داشته اند.

شایع ترین علامت ها در کودکان زیر 17 سال

شایع ترین علامت ها در کودکان زیر 17 سال

به هر حال شایع ترین علامت های ابتلا در کودکان تب، سرفه، گلودرد، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش بینی است. که باید آنها را بشناسیم.

کرونا و سکته در کودکان

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد سلامت عروق خونی در کودکان عامل اصلی در ایمنی آنها در برابر ابتلا به عوارض شدید کووید-19 مانند بروز سکته محسوب می شود. از روزهای ابتدای شیوع کرونا در دنیا، محققان اعلام کردند کودکان هرگز مبتلا به نوع شدید کرونا نمی شوند و علائم حادی هم از خود بروز نمی دهند و این باعث شد محققان به دنبال دلیل آن باشند که چرا کودکان تجربه بروز علائم شدید از این بیماری ویروسی را ندارند. تحقیقات جدید نشان می دهد دلیل آن در سلامت عروق خونی آنها نهفته است.

این یافته ها به خوبی می تواند نشان دهد که چرا بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا که پوشش عروق خونی آنها درگیر می شود، بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

محققان امیدوارند که مطالعه نمونه های گرفته شده از کودکان بتواند نقص ایجاد شده در افراد بالغ را نشان دهد تا بتوانند دلیل ابتلا به کرونا را در این گروه بهتر بررسی کنند. آنها همچنین قرار است پلاسمای گرفته شده از کودکان و افراد بالغ مبتلا به کووید - 19 را تجزیه و تحلیل کنند تا اطلاعات بیشتر به دست آورند. این پلاسما حاوی پروتئین هایی است که توسط سلول های اندوتلیال آسیب دیده آزاد می شود که می تواند به شناسایی علائم احتمالی بیماری کرونا کمک کند.

بررسی کرونا ویروس و کودکان

کرونا در تابستان و نشانه هایش در کودکان

عضو کمیته کشوری کرونا در خصوص علائم گوارشی کرونا گفت: از ابتدا نیز کرونا علائم گوارشی داشته اما در این فصل از سال و گرم شدن هوا با بی اشتهایی، درد شکم، تهوع و استفراغ بیشتر خود را نشان می دهد و همه این علائم، علائم کرونا بوده و ویروس جدیدی نیامده است.

وی افزود: تمامی افرادی که به اسهال و استفراغ مبتلا می شوند، حتماً باید آزمایش دهند و در صورت تأیید بودن تست، جداسازی انجام شود و در قرنطینه بمانند.

کرونا در تابستان بیشتر دامن کودکان را می گیرد؟

مردانی در پاسخ به این سوال که آیا ابتلاء به کرونا در میان کودکان بیشتر شده است یا خیر؟ گفت: نسبت به اوایل شیوع کرونا، تعداد کودکان و نوجوانان درگیر به کرونا بیشتر شده و آن هم به دلیل آن است که فاصله گذاری اجتماعی کم شده و کودکان بیشتر در جامعه حضور پیدا کرده اند.

همچنین، اظهار داشت: باید به فرزندان خود و نوجوانان و جوانان که در محیط هایی مانند مهد کودک، پارک و کلاس های آموزشی حضور پیدا می کنند، آموزش های لازم در خصوص رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی داده شود تا از شیوع آن در بین کودکان جلوگیری کنند.

شیوع کاوازاکی در کودکان از ایتالیا تا ایران

متخصصان معتقد هستند که با توجه به سرعت شیوع این بیماری در بین کودکان، می توان گفت که این بیماری از عوارض ویروس کرونا است. به نظر می رسد که بیماری کاوازاکی در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و انگلستان نیز شیوع پیدا کرده است. این کشورها اعلام کرده اند که بیشتر کودکان مبتلا، علائم مشترکی از جمله درد شکم، علائم گوارشی و التهابات رگ های قلبی دارند.

به گفته محققان لازم است کودکانی که به بیماری کاوازاکی مبتلا می شوند، بیشتر و با دقت بالاتری مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود آیا این بیماری جزو عوارض ویروس کرونا است. پزشکان و متخصصان در این مورد تردید دارند که آیا عارضه جدید یک واکنش التهابی پس از عفونت است که سیستم ایمنی را وارد فعالیت بیش از حد می کند؟ بنابراین لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری بشود.

بررسی کرونا ویروس و کودکان

بیشترین انتقال ویروس کرونا

باتوجه به یافته های جدیدی که در تحقیقات به دست آمده و پایین بودن احتمال انتقال ویروس کرونا را از سطوح آلوده نشان می دهد، باز هم محققان بر این باورند که باید با احتیاط نسبت به این مساله رفتار کرد. آنها مهم ترین عامل شیوع و انتقال ویروس کووید-19 را از طریق تماس با قطرات ذرات تنفسی یا سرفه و عطسه فرد آلوده می دانند. انتقال ویروس از طریق فاضلاب هم یکی از راه های احتمالی انتقال عفونت به شمار می رود.

بهترین ناقلان کرونا کودکان هستند

دکتر کرامتی متخصص کودکان و نوزادان گفت: درست است بیماری کرونا ویروس کم تر در کودکان شایع است یا به شدت کمتری دیده می شود،کودکان می توانند بدون هیچ نشانه ای از کرونا ویروس به عنوان کسانی که بیماری را خفیف تر می گیرند و ناقل بیماری هستند در ارتباط با خانواده و اجتماع بیماری را پراکنده کنند.

بهتر است بدانیم: چند بازی ساده در ایام کرونایی

آیا مکملی برای کودکان جهت بالا بردن سیستم ایمنی نیاز هست

این متخصص در خصوص ارتباط برنامه تغذیه کودکان، گفت: سیستم ایمنی وابسته به تغذیه خوب، آرامش و اطمینان خاطر، خواب و ورزش مناسب است.

وی ادامه داد: تغذیه خوب یعنی از همه گروه های مواد غذایی استفاده کنند؛ کسانی که مواد غذایی را درست وبه حد کافی مصرف می کنند نیازی به استفاده از مکمل ندارند.

اقدامات پیشگیرانه برای کودکان در کرونا

فرید ایمان زاده، فوق تخصص بیماری های کودکان درباره «اقدامات پیشگیرانه در مورد ویروس کرونا برای کودکان»، اظهار داشت: باید کودکان از رفتن به جاهای شلوغ خودداری کنند و دست های خود را به صورت مرتب بشویند؛ با توجه به اینکه پیشگیری بهترین راه درمان است.

وی ادامه داد: کودکان باید مایعات زیادی مصرف کنند و اگر کودکی دچار علایم تنفسی شد، سریعاً به پزشک مراجعه کنند و در مدارس نیز کودکان باید دست های خود را مرتب شسته و از ضدعفونی کننده ها استفاده کنند.

کودکان باید ویتامین C و مواد غذایی که حاوی ویتامین است را بیشتر استفاده کنند و با افراد سرماخورده تماس نداشته باشند؛ البته نیازی به مصرف مکمل های خاص نیست.

محقق: مهدیه فرح آبادی