فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
چقدر از نوزاد داری می دانید؟

چقدر از نوزاد داری می دانید؟

  • 1399/04/09
  • 1384
یک نوزاد در اولین ماه تولد خود چه می کند؟ آیا والدین توانایی بچه داری دارند؟

در این قسمت می خواهیم برویم به سراغ ویژگی ها و توانایی ها و مشکلاتی که با کودک یا بهتره بگیم نوزاد یک ماهه خواهیم داشت.

بسیاری از مادران باردار که در ماه های آخر بارداری هستند به دنبال مقالاتی هستند که بدانند که بعد به دنیا آمدن نور دیده یشان با چه معضلاتی دست به گریبان خواهند شد از کدام یک می توان پیشگیری کرد و برای کدام می توان خود را آماده کنند و نیاز دارند به چه مواردی دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

بی ثباتی زیادی در رفتار کودکان در روزهای اول زندگی وجود دارد که تنها وابسته به بلوغ و شرایط فیزیکی نوزاد نیست بلکه به وضع هوشیاری یا خواب، آلودگی، گرسنگی یا سیری آن ها هم مرتبط می شود.

خواب نوزادان یک ماهه به چه نحو است؟

معمولاً چند روز اول زندگی نوزاد شامل دوره های طولانی خواب همراه با دوره های کوتاه مدت بیداری است.

مدت بیداری به تدریج افزایش می یابد و شامل دوره های بی قراری، گریه و آرامش هم می شود. واکنش های نوزاد به وضع خواب یا بیداری او بستگی دارد. معاینه نوزاد باید زمانی انجام بشود که نوزاد کاملاً هوشیار و آرام است.چشمانش باز است، منظم تنفس می کند و حرکت دست و پایش عادی است.

البته ممکن است به نظر شما این طور بیاید که نوزاد کاری جز خوردن و خوابیدن و گریه کردن انجام نمی دهد. اما بدانید درست از لحظه ای که متولد می شود، با سرعتی باور نکردنی، در حال یادگیری مهارت های جدید است. در پایان ماه اول، کودک هوشیارتر و واکنش هایش قوی تر می شود. کنترل او بر بدنش بیشتر و هماهنگ تر می شود. یاد می گیرد وقتی به شما نگاه می کند یا صدای تان را می شنود، شما را تشخیص دهد و نسبت به شما واکنش نشان می دهد. رشد نوزاد یک ماهه از لحاظ ذهنی، مهارتی و حسی در این مرحله اعجاب انگیز است.

خواب نوزادان یک ماهه

برای کودکان در این سن معمولاً یک برنامهٔ روتین و منظم وجود ندارد. نوزاد هر زمانی بخواهد می خوابد و هر مقدار بخواهد شیر می خورد و شما کم کم و با گذشت زمان یاد می گیرید بر اساس سرنخ هایی که کودکتان به شما می دهد، یک برنامهٔ زمانی برای تغذیه و خواب یا ایجاد پیوند عاطفی و وقت گذراندن با کودکتان ایجاد کنید.

تنظیم خواب نوزاد یک ماهه

متولد شدن کار سختی است و به نظر می رسد تمام نوزادانی که متولد می شوند در چند روز اول تولد میل دارند بیشتر بخوابند و در حقیقت نوزاد تازه متولد شده 15 تا 16 ساعت در روز می خوابند. خواب نوزاد در ماه اول تولد، نامنظم است چرا که او هنوز به چرخه طبیعی روز و شب تنظیم نشده است. والدین می توانند در تنظیم خواب نوزاد، به او کمک کنند به این صورت که در شب از فعالیت هایی که ممکن است خواب نوزاد را بر هم زند، اجتناب کنند و محیطی آرام و تاریک و ساکت برای خوابیدن نوزاد فراهم کنند. از طرفی برای جلوگیری از خواب بیش از حد کودک در روز، اقداماتی نظیر فعالیت و صحبت و بازی با کودک را انجام دهند. چرخه خواب در نوزاد یک ماهه بسیار متفاوت با بزرگسالان می باشد. خواب به دو دسته خواب سبک و خواب سنگین تقسیم می شود. 25 درصد کل خواب بزرگسالان خواب سبک است. این در حالی است که 80 درصد کل خواب نوزادان خواب سبک می باشد و به همین جهت نوزادان با کوچک ترین صدای از خواب بیدار می شوند که البته جای نگرانی ندارد و در طول روند رشد کودک، رفته رفته خواب سنگین جایگزین خواب سبک می شود.

چگونه بفهمیم رشد بینایی نوزادمان مناسب و سالم است؟

بهتر است بدانیم نوزادی که تازه متولد شده است، محیط را بسیار تار می بیند. گرچه می تواند نور، اشکال و حرکت را تشخیص دهد. برای اینکه نوزاد بتواند شیء را ببیند، باید شیء در فاصله 20 سانتی متری یا بیشتر از نوزاد باشد.

نوزادی که تازه متولد شده است، محیط را بسیار تار می بیند. گرچه می تواند نور، اشکال و حرکت را تشخیص دهد. برای اینکه نوزاد بتواند شیء را ببیند، باید شیء در فاصله 20 سانتی متری یا بیشتر از نوزاد باشد.

برای چند لحظه خطوط نور را در فاصلهٔ 30 سانتی متری چشمانش دنبال می کند. وقتی نور به چشمانش بیندازیم، محکم آن ها را می بندد.

نوزاد به اسباب بازی های آویزان و درخشانی که در مسیر دیدش در فاصله 15 تا 25 سانتی متری قرار دارد و به آرامی به صورتش دور یا نزدیک می شوند، خیره می شود و بی حرکت می ماند. حدوداً از 3 هفتگی با چهرهٔ کاملاً هوشیار به چهرهٔ آشنایی که به او غذا می دهد یا صحبت می کند نگاه می کند. با چشم به حرکات جزئی صورت و حرکات افقی اشیاء از یک سو به طرف مرکز خیره می شود و آن ها را دنبال می کند که با حرکت سر به صورت ربع دایره یا بیشتر قبل از برگشتن سر به حالت اول همراه است.

از 6 تا 8 هفتگی برای محافظت از چشمانش در مقابل چیزهایی که به او نزدیک میشود، پلک می زند.

چگونه حس شنوایی نوزاد یک ماه را بسنجیم؟

پس از انجام روند رشد در رحم مادر در طول بارداری، شنوایی نوزاد پس از تولد بسیار حساس است و در اولین ماه تولد نوزاد به طور کامل شنوایی کامل می شود و در صورت تولید صدا، نوزاد سرش را به سمت منبع صدا می چرخاند. اگرچه در طول ماه اول ممکن است شنوایی نوزاد توسعه نیافته باشد، با این حال نوزاد می تواند صدای پدر و مادرش را تشخیص دهد. چرا که صدای والدین خود را در هنگام بارداری شنیده است.

حس شنوایی نوزاد یک ماه

اگر نوزاد از صدایی ناگهانی بترسد، چشم هایش را جمع می کند، پلک می زند، میلرزد و منقبض می کند.دست و پاها را دراز می کند، انگشتان دست و پا را از هم باز و ممکن است گریه کند اگر نوزاد به منبع صدای بلند واکنش نشان ندهد و آنرا دنبال نکند باید شنوایی آن توسط متخصص بررسی شود.

وقتی زنگوله کوچکی را به آرامی تکان دهیم، برای مدتی کوتاه حرکت نمی کند؛ ممکن است چشم ها و سرش را سمت منبع صدا بچرخاند اما هنوز نمی تواند محل صدا را تشخیص بدهد.

گریه را قطع می کند و معمولاً به طرف صدای آرامش بخش کسی که نزدیک اوست و صداهای طولانی مثل صدای جاروبرقی برمی گردد البته نه زمانی که جیغ می کشد یا غذا می خورد.

وقتی خوشحال است صدای تو گلویی و خفیفی را تولید می کند.

نوزادان به محرک های اجتماعی علاقه مند هستند و چیزی پس از تولید در واکنش به صحبت های والدین و پرستاران شان غان غان می کنند و زبان لب هایشان را حرکت می دهند که در واقع اولین مرحله آمادگی برای صحبت کردن است.

یک نوزاد سالم چقدر می تواند گریه کند؟

زمانی که کودک به دنیا می آید، هیچ حسی نسبت به اینکه فرد جدا می باشد، ندارد اما در طول اولین ماه تولد، به تدریج پاها و دست های خود را کشف می کند. نوزادان یک ماهه زیادی حالت ارتباطی گریه را دارند. نوزاد در طول این ماه ممکن است تا 3 ساعت در روز گریه کند.

به دلایل مختلفی نوزاد گریه می کند از جمله: گرسنگی، پوشک مرطوب و خستگی. برخی نوزادان که بیش از این حد گریه می کنند ممکن است مشکل قولنج داشته باشند که در این صورت باید تحت نظر پزشک و درمان قرار گیرند.

نوزاد در طول یک ماه اول زندگی، از لمس کردن بسیار لذت می برد و ماساژ ملایم او می تواند احساس آرامش و دوست داشتن به او دهد. توصیه می شود در طول ماه اول، برای چند دقیقه پاهای نوزاد را به صورت دوچرخه حرکت دهید. این تمرین به نوزاد یک ماهه در آینده برای راه رفتن و خزیدن کمک خواهد کرد.

و در انتها جالبه که بدانید:

  • نوزاد بوی شیر مادر را تشخیص می دهد.
  • از بو های ترش و تلخ سرش را برمی گرداند.
  • از تماس با سطوح زبر و زمخت ناراحت می شود.
  • بو های شیرین را دوست دارد.
  • نوزاد تا فاصله 25 سانتی متری را تشخیص می دهد.
  • به سمت صدا های آشنا بر می گردد.
  • قابلیت شنوایی او کامل شده است.
  • گاهی اوقات چشمهایش حالت لوچ و چپ بخود می گیرد.
  • نوزاد در طول این ماه ممکن است تا 3 ساعت در روز گریه کند.