فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
آیا آرایش و رنگ مو در دوران بارداری بی ضرر است؟

آیا آرایش و رنگ مو در دوران بارداری بی ضرر است؟

  • 1400/10/22
  • 547
آیا می ‌دانید مواد شیمیایی و سمی در لوازم آرایش می ‌تواند به تکامل هوشی و شناختی فرزند شما آسیب برساند؟

اهمیت نوع محصولات آرایشی

محصولات آرایشی دارای انواع بسیار متفاوت و متنوعی هستند اما انتخاب نوع بی خطر و بی ضرر آن ها در دوران بارداری ممکن است کمی چالش برانگیز باشد ؛زیرا:
- قرار گرفتن در معرض مواد سمی محصولات آرایشی ممکن است باعث بروز سرطان پوست و انواع دیگری از بیماری ها شود.
- عدم ساخت صحیح محصولات آرایشی، ممکن است تا حد زیادی به سلامت مادر آسیب برساند.
- تعداد بسیار زیادی از مواد آرایشی تجاری فاقد مواد مغذی اساسی هستند.
بنابراین، قبل از انتخاب هر نوع محصول آرایشی، این نکات را در نظر بگیرید.

چه دسته از لوازم آرایشی مضر هستند؟

- کرم های روشن کننده هیدروکینون که جذب بالایی دارند ممکن است به جنین صدمه بزنند.
- استفاده از کرم های ضد التهاب و خارش را در دوران بارداری کاملا فراموش کنید، زیرا بیشتر این کرم ها دارای مواد مضر برای سلامت جنین هستند. توصیه می شود از مواد گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون برای بهبود خشکی و خارش پوست خود استفاده کنید.
- کانسیلرهایی که فاقد سرب، تالک و پارابن هستند و مقداری خاصیت ضدآفتاب دارند را استفاده کنید.
- کرم های حاوی ترتینوئین باعث بروز نقص های مادرزادی می شوند. در این دوران از لایه بردارهای شیمیایی به خصوص انواع حاوی ترتینوئین به دلیل اثرات جبران ناپذیر بر جنین بپرهیزید.
- فتالات موجود در رژ لب، اسپری های مو، لاک ناخن و غیره باعث تداخل با هورمون های بارداری شده و باعث کاهش سطح آی کیو در کودکان می شود.
- قرص و کپسول ویتامین آ موجود در بازار برای مقابله با لک، جوش، زگیل و پیری زودرس در دسترس می باشد، اما برای جنین خطر آفرین است.
- ز لوازم آرایشی حاوی ویتامین کا استفاده نکنید.
- سنتلا آسیاتیکا درمان قطعی برای ترک های پوستی است، اما در مادران باردار باعث بروز حساسیت به نور خورشید،سوزش و خارش در پوست می شود،در نتیجه به سقط جنین منجر می گردد.
معرفی برخی لوازم آرایشی و بهداشتی بدون خطر
- کلیندامایسین و اریترومایسین که برای رفع آکنه و جوش استفاده می شوند، برای جنین هیچ گونه خطری ندارند.
- مواد شیمیایی داخل کرم های موبر به دلیل اینکه هیچ گونه جذبی ندارد، برای مادر و کودک بی خطر هستند و می توانید از آن ها استفاده کنید.
- استفاده از مرطوب کننده ها در حاملگی منعی ندارد.
- کرم های برنزه کننده نیز جذب پوست نمی شوند. بنابراین هیچ ضرری برای نوزاد داخل شکم ایجاد نمی کنند.
- استفاده از کرم های ضد آفتاب علاوه بر اینکه آسیبی به جنین وارد نمی کنند، مصرف آن به عدم ابتلا به لکه های پوستی در بارداری نیز کمک می کند. پزشکان توصیه کرده اند که در بارداری از کرم های ضد آفتاب برای دست، صورت و پا استفاده شود.
- رژ لب و برق لب بدون سرب بخرید.
- در دوران بارداری می توانید از کرم ها و ماسک های دست ساز خود برای جلوگیری از تغییرات موقتی که روی پوست شما به دلیل بارداری ایجاد شده است، استفاده کنید.
- برای رفع ترک و تیرگی پوست از ژل آلوئورا استفاده کنید.
- برای از بین بردن تیرگی دور چشم به جای استفاده از ماسک های حاوی مواد شیمیایی از کره و زردچوبه و یا روغن کنجد استفاده کنید.
- از پرایمر معمولا برای پوشش دهی نقایص پوستی مانند لکه های پوستی استفاده می ‎شود. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات به دنبال نوعی از آن ها باشید که دارای مواد آلی طبیعی و ارگانیک و فاقد مواد مضری همچون رتینوئیدها، اسید های بتا هیدروکسید و مواد نگه دارنده باشند.
- شستشو صورت با روغن عصاره درخت چای، روغن پوست لیمو و خیار در دوران بارداری بسیار سالم و موثر است.
- مواد شیمیایی موجود درخط چشم، منجر به آسیب رسیدن به چشم و همچنین جنین خواهند شد. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات به دنبال انواع دارای حداقل میزان مواد شیمیایی در آن و فاقد هرگونه سرب و پاربن و جیوه باشید.
- از مکمل های حاوی ویتامین های E، C، بیوتین و کلاژن استفاده کنید که این مواد به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند.

Makeup

مواد سمی در لوازم آرایشی بهداشتی

فتالات:
فتالات می تواند باعث مشکلات مادرزادی، بیماری اندومتریوز در زنان و اختلال در غده های درون ریز شود. همچنین این ماده نقایصی را در دستگاه تناسلی جنین پسر ایجاد می کند.
تریکلوزان:
می تواند باعث مختل شدن فعالیت برخی غدد بدن، ناباروری و مشکلات عصبی و اختلال در رشد جنین شما شود.
پارابن:
برای جنین پسر خطر دارد.
آلومینیوم هگزا کلرید:
آلومینیوم هگزا کلرید ماده ی مضری است که در بیشتر محصولات کنترل کننده ی تعریق بدن استفاده می شود، به راحتی از راه پوست وارد بدن شده و برای جنین اختلالاتی را ایجاد می کند.

نکته بسیار مهم:

همانطور که گفتیم، مواد شیمیایی مضر موجود در برخی محصولات آرایشی سبب در معرض خطر قرار گرفتن سلامت مادر و جنین خواهند شد. به همین دلیل در هنگام خرید محصول مورد نظر، به دنبال عباراتی مانند "BPA free" به معنی "فاقد عطر" و "DEA free" به معنای بدون پاربن و بدون فتالات باشید.

رنگ مو در دوران بارداری

از رنگ کردن مو در 3 ماهه اول بارداری خود داری نمایید.چرا که رنگ مو می تواند از طریق پوست سر جذب بدن شود.
شاید بهتر باشد که کل موهایتان را رنگ نکنید و برای اینکه رنگ مو مستقیما با پوست سرتان تماس نداشته باشد، به گزینه های ملایم تر دیگری مانند هایلایت فکر کنید. در هایلایت کردن موها، چون رنگ فقط با ساقه ی مو در تماس است و به پوست سر برخورد نمی کند، خطرهای مربوط به رنگ مو را کاهش می دهد.
اگر خود تصمیم به رنگ کرن موی سر هستید حتما از دستکش پلاستیکی برای تماس کمتر استفاده کنید. و از گذاشتن رنگ به مدت طولانی هم جلوگیری کنید.
همچنین از رنگ موهای مطمئن استفاده کنید. لازم به ذکر است ه استفاده از حنا بلا مانع است.

سخن آخر

یادتان نرود که سلامتی خودتان و کودکتان در اولویت است. از مواد گیاهی استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که حتی در زمانی که باردار نیستید هم کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنید. برای داشتن پوست جوان و بشاش، نیاز است که از یک برنامه مراقبت از پوست پیروی کنید. همچنین در همه حال مشورت با پزشکتان را فراموش نکنید.