فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
انواع بازی و اسباب بازی های کودکان زیر یکسال

انواع بازی و اسباب بازی های کودکان زیر یکسال

  • 1399/03/30
  • 2008
نوزادان و شیرخواران معصوم و بانمک هستند و هر کس دوست دارد به نوعی محبتش را به آن ها نشان دهد.

اتاق این بچه ها پر است از اسباب بازی های متنوع که والدین و اطرافیان با ذوق و عشق برایشان خریده اند، اما واقعاً کدام نوزاد یا شیرخواری را دیده اید که با این وسایل بازی کند؟ محبوبیت این اسباب بازی ها برای بچه های زیر یک سال بیشتر از چند دقیقه نیست. و گاهی اصلا این اسباب بازی ها مناسب کودک نیست با این حال اسباب بازی های ساده و ارزانی هم وجود دارند که شیرخوار از آن ها دل نمی کند و برای تکامل نوزاد و شیرخوار لازم هستند.

اغلب بازی نوزادان با والدین و سایر اعضای خانواده است. نوزادان این بازی ها و احساس خوشی را که از طریق آن به دست می آورند را دوست دارند.

شما می توانید برای نوزادان آواز بخوانید، دستشان را حرکت بدهید، پاهایشان را به هم بزنید و شکمشان را با دهان قلقلک بدهید.آن ها مشتاقانه می خندند و قهقهه می زنند.موقعی که نوزاد کمی بزرگتر می شود بازی های ساده مانند در آوردن صدای حیوانات برایش جالب است.نوزادان دوست دارند احساسات خوشی که به وسیله صحبت کردن با آنها به وجود می آید ادامه پیدا کند.

پس از تولد، قبل از هر گونه تحرکی، قوه ی بینایی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود. پس او نیاز به اسباب بازی دارد که این دو وجه را تقویت کند.

انواع بازی و اسباب بازی های کودکان زیر یکسال

نوزاد تازه متولد شده، دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینایی اش تکمیل می شود.

به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود.

برای مثال اشکال سیاه و سفید و یا اشیایی که دارای خطوطی با رنگ های متفاوت باشند، باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حس کند.

یکی دیگر از اشیایی که برای نوزاد یک تا سه ماهه توصیه می شود، آینه های نشکن و ایمنی است که به نرده های تخت با دیواره گهواره کودک نصب می شود.

همچنین جغجغه، که نوزاد در این سن تمایل دارد آن را محکم در دست گیرد و تکان دهد.

آینه نشکن

بچه زیر 3 ماه نمی تواند تحرک چندانی داشته باشد در عوض با چشم های بامزه اش تمام دنیا را کندوکاو می کند. او هنوز دنیا را تار می بیند به همین دلیل لازم نیست برای او اسباب بازی ویژه ای تهیه کنید. آینه ای که مقابل صورت او قرار می دهید به احساس او از شناخت خودش کمک می کند. می توانید خودتان هم جلوی او بایستید و برایش شکلک درآورید.

اسباب بازی هایی که تضاد رنگی قابل توجهی دارند بینایی فرزندتان را تحریک می کنند و همچنین سبب تکامل مهارت های حرکتی کودک می شوند زیرا کودک با دیدن این رنگ های متضاد ترغیب می شود که به آن ها لگد بزند یا دستش را به آن ها برساند. پس بهتر است اسباب بازی هایی را که در آن ها ترکیب رنگ های سیاه و سفید به کار رفته انتخاب کنید یا عکس هایی از طرح های ساده که به ترتیب سیاه و سفید نقاشی شده اند را بالای تخت او بیاویزید.

اسباب بازی های نرم

عروسک های پارچه ای، مخملی، خزدار و فشاری که جغجغه دارند برای نوزاد و شیرخوار زیر 3 ماه خیلی جذاب است زیرا دو حس لامسه و شنوایی او را تحریک می کند.

مرحله دوم تکامل قوه بینایی نوزاد

بین چهار تا هفت ماهگی قوه ی بینایی نوزاد کامل تر شده و حرکات بدنی او پیشرفت بیشتری می کند.

اگر توپی را به سوی اوقل دهید، خط سیر توپ را کاملا با چشمانش دنبال می کند.

او مدت های زیادی را محو تماشای خود در آینه می شود.

در این سن نوزادان تمایل زیادی به لمس اجسام نرم و اسباب بازی های پارچه ای و صدادار دارند.

بنابر این استفاده از کتاب های پارچه ای و عروسک های نرم و صدادار را توصیه می کنیم. در این دوره همه اشیا و محیط پیرامون شیرخوار برای او حکم اسباب بازی را دارند. او می تواند به همه چیزهای جدیدی که به چشمش می خورد زل بزند و با آن ها سرگرم شود. بچه نازنازی 3 تا 6 ماهه کم کم یاد می گیرد بنشیند و برای تجربه لمس سطوح مختلف دست خود را به اشیا مختلف برساند. شیرخوار 3 تا 6 ماه هر چیزی را وارد دهانش می کند زیرا قوی ترین حس او در این سن چشایی است و به این طریق با همه آنچه نمی شناخته آشنا می شود. اگر فرزند شما در این سن آواهای بی معنا هم ساخت تعجب نکنید این صداها هم برای او نوعی بازی محسوب می شوند.

بهتر است بدانیم : کودکان را از چه سنی به مهدکودک بفرستیم

آویزها

مهارت های حرکتی زمانی به حد مطلوب می رسند که قوای عضلانی کودک تقویت شده باشد. بچه در این سن باید یاد بگیرد که گردن خود را محکم نگه دارد. توصیه می شود آویزهایی را بالای سر او وصل کنید تا برای گرفتن آن ها تحریک شود و تلاش کند گردنش را بالا بیاورد. این تمرین به هماهنگی حرکات چشم و دست او کمک می کند. آویزهای شما می توانند آینه نشکن، عروسک های فشاری و انواع اشیای نشکن و بی خطر باشند.

اسباب بازی های نرم

کتاب های پارچه ای و پلاستیکی

بچه 4 تا 7ماه شیفته شگفتی های زبان است. پس وقت آن است که قصه گفتن را برایش شروع کنید و اولین کتاب های عمرش را دستش بدهید. سعی کنید هنگام قصه گفتن و خواندن کتاب ماجرا را هیجان انگیز کنید، آهنگ صدایتان را بالا و پایین ببرید، مانند قصه گوهای ماهر لحن کلامتان را متناسب با حال و هوای داستان عوض کنید، عکس های کتاب را به او نشان دهید و نام شخصیت های کتاب را برایش تکرار کنید: «نی نی»، «سگ»، «جوجه» و..... این سرگرمی ها مهارت های کلامی اولیه را در فرزندتان تقویت می کند.

بازی مامان خوابه!

نزدیک کودکتان بنشینید البته این کار بستگی به سن کودکتان دارد می توانید او را بخوابانید. به او بگویی که قصد دارید که بخوابید و چشمهایتان را ببندید بعد از چند ثانیه چشمهایتان را باز کنید و مشتاقانه به او سلام کنید یا زمان را به او بگویید مثلاً صبح بخیر یا عصر بخیر که او زمان ها را هم درک کند. دیدن چشم های مامان که باز است و شنیدن صدای تبریکش معمولاً ایجاد خنده خواهد کرد بعد از چند دورِ، مکث خود را هنگام خواب بیشتر کنید احتمال این هست که کودک حدود 6 ماهتان و یا بیشتر شروع به جیغ زدن کند و یا حتی به صورت شما ضربه بزند تا شما بیدار شوید!

کودک 9 ماهه

کودک شما به این درک رسیده است که اشیا همچنان در اطراف او قرار دارند هرچند که نتواند آن ها را ببیند و یا احساس کند. این بدان معنی است که اگر حیوان مورد علاقه خود را از دست دهد و نتواند آن را ببیند به دنبال آن می گردد.او در این سن به هر چیزی دست میزند و حس حرکتی آن به رشد قبل ملاحظه ای رسیده است.
چه با انرژی و کنجکاو شما تمام سعی اش را می کند که خودش را بالا بکشد تا کم کم راه بیافتد و از هر چیزی بالا برود. او همچنین اولین کلمه های زندگی اش را به زبان می آورد. بهترین اسباب بازی ها برای بچه های با این سن و سال آن هایی هستند که کودک را به حرکت و جستجو وادار می کنند.

شعر و موسیقی در کودک زیر یکسال

شیرخواران 9 تا 12 ماه عاشق موسیقی و شعر هستند و تا تولد یک سالگی شان با شنیدن آهنگ های مورد علاقه شان بدن شان را حرکت می دهند. برایش عروسک یا اسباب بازی های موزیکال، شعرهای کودکانه یا طبل و ارف و سازدهنی بخرید. اجازه دهید او هم آهنگ های مخصوص خودش را بسازد و بخواند.

اسباب بازی های فشاری

اسباب بازی های فشاری

هنگامی که کودک شما شروع به حرکت می کند، بیشتر علاقه مند به اسباب بازی هایی می شود که این چنین کاری را انجام دهد. او به دنبال اسباب بازی هایی مثل ماشین ها و یا حیواناتی است که روی چرخ آن ها بتواند فشار دهد و دور فرش راه ببرد.

اسباب بازی هایی که می تواند آن ها را کنترل کند

کودک شما این ایده را می پذیرد که او می تواند باعث شود هرچیزی رخ دهد، کارهایی مثل پیچ زدن، چرخاندن، فشردن، تکان دادن، رها کردن و باز کردن چیزها می تواند او را هیجان زده کند.

فنجان های تودرتو، بلوک هایی که روی هم قرار می دهند، مخروط های حلقه، اسباب بازی با اهرم ها و اسباب بازی هایی که می تواند آن ها را درون هم دیگر قرار دهد.

ظرف های پلاستیکی یا ظروف ماست و یا کاسه های نشکن برای این بازی مناسب می باشد.

از این ظروف برای ایجاد یک برج استفاده کنید، به کودکتان کمک کنید که برج را بریزد.

این فعالیت به او یاد خواهد داد که نشانه گیری یک هدف را بیاموزد و باعث بهتر شدن هماهنگی چشم و دست می شود، درحالی که ریختن و چیدن را هم یاد خواهد گرفت.

تقویت مفهوم ثبات

دالی موشه و قایم موشک از پر کاربرد ترین بازی های برای کودک زیر یکسال هستند که به او کمک می کند تا بقای شی را بفهمد مخصوصا در مورد هدف اصلی کودک یعنی مادر که گاهی ممکنه نباشد و کودک باید به اضطراب جدایی خود غلبه کند بازی دالی موشه در مغز کودک هزاران اتصال جدید بین سلول های مغزی او شکل می دهد یا اتصالات قبلی را پایدارتر می کند.

راه دیگری که برای تقویت مفهوم ثبات هدف (ثبات مفهوم به این معنی است که اگر وسیله ای از جلو چشم کودک خارج می شود کودک بفهمد که هنوز آن شی وجود دارد) به وسیله مخفی کردن یک اسباب بازی صدا دار زیر پتو و یا حوله است.

ابتدا اسباب بازی را به طور جزئی با پتو بپوشانید.

سپس صدای اسباب بازی را در بیاورید و او را تشویق کنید که اسباب بازی را پیدا کند.

دوباره اسباب بازی را پنهان کنید، البته این بار به صورت کامل، بازی را تکرار کنید.

در صورت پیدا کردن اسباب بازی، کودکتان را تشویق کنید.این بازی هم به عنوان یکی از بازی های کودکان زیر یک سال جذاب است.

آب بازی در حمام

در پایان زمان حمام را به زمان اکتشاف و بازی تبدیل کنید.

قاشق های پلاستیکی و آب پاش و کاسه های پلاستیکی را در وان کودکتان بگذارید، او با آن ها ریزش آب را خواهد دید و از آن ها لذت خواهد برد.

تفریح دیگری هم می توان کرد، یک اسفنج را به کودکتان بدهید اسفنج را خیس کنید، او از فشار دادن اسفنج و ریزش آب لذت می برد.

این بازی باعث افزایش دقت به محیط، یکپارچگی حسی و هماهنگی چشم و دست خواهد شد و به عنوان یکی از جذابترین بازی های کودکان زیر یک سال توصیه می شود.