فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
آیا بازی ماینکرفت برای کودکان خطری دارد؟

آیا بازی ماینکرفت برای کودکان خطری دارد؟

  • 1403/03/14
  • 251
بازی ماینکرافت Minecraft به تازگی بین کودکان محبوب شده، در این مقاله قصد داریم با محیط و هدف بازی آشنا شویم.

ماین کرفتMinecraft چیست؟

اولین نسخه بازیماین کرفت Minecraft یا ماینکرافت در اوایل می 2009 با نام Java Edition توسط یک برنامه نویس سوئدی به نام مارکوس ناچ (Markus Notch) ارائه شد. در تاریخ 17 می همان سال، بازی توسط انجمن TIGSource به عنوان یک بازی مستقل منتشر شده و در دسترس کاربران قرار گرفت. ناچ به محض دریافت بازخوردهای مثبت، پروژه های خود را رها کرده و چند به روزرسانی برای این عنوان منتشر کرد و به مرور بازی به شکل کلاسیک و امروزی خود نزدیک تر شد. در تاریخ 30 ژوئن 2010، اولین به روزرسانی ماینکرفت Minecraft عرضه شده و به سرعت توجه بازیکنان سراسر جهان را به سمت خود جلب کرد.

ناچ با سودی که از فروش اولیه این بازی به دست آورده بود، استودیو بازی سازی Mojang را تأسیس کرد. موفقیت های روزافزون این بازی باعث انتشار نسخه بتای آن در تاریخ 30 دسامبر 2010 و عرضه نسخه کامل در 18 نوامبر 2011 شد. در طی دهه اخیر، ماینکرافت همواره به روزرسانی های مختلفی به خود دیده و هر نسخه از آن با برخی ویژگی ها، المان ها و حتی موجودات جدید عرضه شده اند. در زمان انتشار این مقاله آخرین نسخه بازی شامل ورژن 1٫19٫2 می شود. با این حال نسخه 1٫12٫2 به دلیل سازگاری با سیستم عامل های مختلف و عملکرد بهینه گرافیکی، محبوب ترین نسخه این بازی تا به امروز است.

آیا بازی ماینکرفت برای کودکان خطری دارد؟

بازی ماینکرافت Minecraft یک عنوان جهان باز است. در این بازی شما به عنوان یک بازیکن وارد جهانی بزرگ، بکر و پر از جزئیات حیرت انگیز و دیدنی می شوید. در نگاه اول همه چیز ممکن است کمی نامفهوم و گیج کننده به نظر برسد؛ چرا که هیچ راهنمایی خاصی به بازیکن ارائه نشده و همه چیز باید به مرور زمان کشف شود. با توجه به انتقادات شدید نسبت به بازی های ویدئویی؛ طی مطالعات جدید بعضی از بازی ها می توانند حتی برای کودکان مفید باشند.
گرافیک خاص، منحصربه فرد ماینکرفت و حتی در نوع خود عجیب بازی جزو مواردی است که در همان ابتدای کار توجه شما را به سمت خود جلب می کند. در این بازی همه چیز به شکل بلوک های مکعبی منظم در کنار هم قرار گرفته اند. 4 مود یا سبک مختلف یعنی Creative، Survival، Hardcore و Adventure در ماینکرفت وجود دارد که هر کدام از آن ها مکانیزم ها و ویژگی های خاص خود را دارند. فرقی نمی کند چه مودی انتخاب کنید، ماینکرافت شما را ساعت ها سرگرم می کند و می توانید حالت مناسب خود را پیدا کنید.

مود های بازی ماینکرافت


حالت خلاقیت (Creative mode minecraft)


حتی جهان هم نه، اگر اختیار شهر محل سکونت تان در دست شما بود چه تغییراتی در آن ایجاد می کردید؟ ماینکرفت یک بازی Sandbox جهان باز است که می‎ توانید بدون محدودیت در آن ساخت وساز کنید و همین یک جمله تعریف مود Creative است. منابع نامحدودی در اختیار شما هستند و حتی لازم نیست نگران حفظ سلامتی، رفع گرسنگی، استخراج و صرف زمان برای جمع آوری منابع باشید و همه چیز در اختیار شماست تا دنیای خودتان را خلق کنید.

لباس نوزادی تا سه سال سبز آبی

حالت بقا (Survival mode minecraft)

همانطور که از نام این مود پیداست، باید به هر قیمتی که شده زنده بماند و از جان خود محافظت کنید. باید منابع پیدا کنید، ابزار بسازید و با دیگر گیمرها یا زامبی ها مبارزه کنید. این مود هیجان بیشتری دارد و باید برای زنده ماندن از خلاقیت تان استفاده کنید. خانه بسازید تا در شب ها در آن پناه بگیرید و از زامبی ها، عنکبوت ها و اسکلت ها در امان بمانید. با یک مرگ در این مود بیشتر آیتم های خود را از دست می دهید و باید همه چیز را از ابتدا آغاز کنید.

حالت ماجراجویی (Adventure mode minecraft)

در مود ماجراجویی هیچ نیازی به تلاش نیست اما حالا شما این قدرت را دارید تا داستان خود را بسازید. با توسعه بازی یک داستان خاص را هدایت کنید تا یک ماجراجویی حماسی رقم بخورد. این مود برای ساخت چالش ها و روایت داستانی بی نظیر است و جهان بازی به شکلی طراحی شده تا بتوانید داستان خود را بسازید.


حالت سخت (Hardcoremode minecraft)

از بازی آسان خسته شده اید؟ مود هاردکور را امتحان کنید. هاردکورد یا حالت سخت آزمون نهایی بقا در جهان ماینکرفت است که در آن بازیکنان باید مراقب سلامتی، گرسنگی، تجربه و البته موجودات خطرناک و شرور باشند. در این مود باید بخورید تا زنده بمانید و اگر سطح غذا کمتر از سه باشد دیگر قادر به دویدن با سرعت سابق نخواهید بود. همچنین درصورت چند بار ضربه خوردن یا زیر آب ماندن برای مدت طولانی بازی تمام می شود.

بازی ماینکرفت و کودکان

شکوفایی خلاقیت در ماینکرفت و مهارت های حل مسئله

سبک منحصر به فرد Minecraft کودکان را تشویق می کند تا از خلاقیت خود برای ساخت، طراحی و حل مشکلات در دنیای بازی استفاده کنند. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه ایالتی آیووا انجام شد نشان داد که بازی Minecraft می تواند تفکر خلاق و مهارت های حل مسئله را در کودکان افزایش دهد. گیم پلی جهان باز و بدون محدودیت آن، تخیل و تفکر انتقادی را تقویت می کند و به کودکان اجازه می دهد آزمایش کنند و راه حل هایی را از طریق آزمون و خطا پیدا کنند.

فرصت های آموزشی در ماینکرفت

پتانسیل Minecraft به عنوان یک ابزار آموزشی قابل توجه است. در واقع، مربیان شروع به ترکیب این بازی در کلاس های درس کرده اند تا موضوعاتی مانند ریاضی، تاریخ و حتی کدنویسی را آموزش دهند. نسخه آموزشی Minecraft که برای محیط های آموزشی طراحی شده است، درس ها و فعالیت هایی را ارائه می دهد که دانش آموزان را درگیر یادگیری تعاملی می کند. گزارشی توسط مرکز Joan Ganz Cooney Center نشان می دهد که چگونه Minecraft می تواند یادگیری و همکاری پیوسته را در بین دانش آموزان تقویت کند.

تعامل اجتماعی و همکاری در بازی

حالت چند نفره در Minecraft به کودکان اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و از یکدیگر بیاموزند. یک مطالعه منتشر شده در “ژورنال تحقیقات نوجوانان Journal of Adolescent Research” نشان می دهد که بازی های آنلاین چند نفره مانند Minecraft می توانند تعاملات اجتماعی، کار گروهی و مهارت های ارتباطی را تسهیل کنند. بچه ها جوامع مجازی تشکیل می دهند، روی پروژه های مشترک کار می کنند و دوستی ایجاد می کنند و به رشد اجتماعی آن ها کمک می کنند.

انواع منابع موجود در ماینکرفت

هر منبعی که فکرش را بکنید در ماینکرفت وجود دارد. هر کدام از این منابع کاربرد خاص خود را دارند و باید در محل مناسب از آن ها استفاده کنید. لیست منابع موجود در ماینکرفت عبارتند از:

  • چوب
  • آب
  • خربزه
  • کاکتوس
  • جانوران مختلف
  • سنگ صاف
  • شن
  • خاک رُس
  • سنگ ریزه
  • گدازه
  • زغال سنگ
  • آهن ناخالص
  • طلای ناخالص
  • سنگ قرمز
  • الماس

آیا ماینکرافت به طور خطرناکی اعتیاد آور است؟

بازی ماین کرافت مدتی است که به عنوان یکی از بازی های آنلاین مورد علاقه آنها در بین کودکان جایگاه خود را حفظ کرده است. اگرچه بازی به اندازه Roblox خطرناک نیست، اما بسیار اعتیاد آور است که خطر افزایش زمان نمایشگر را به همراه دارد.
البته این اعتیاد برای همه بازی های ویدئویی یا اپلیکیشن های موبایل صدق می کند. شما می توانید با مدیریت زمان استفاده کودک و نوجوان خود را از این خطر مصون کنید.

12 طرح راه راه لباس نوزادی و کودک تا سه سال

چه مقدار RAM برای ماینکرافت لازم است؟

شما همیشه باید حداقل 2 گیگابایت (گیگابایت) RAM به ماینکرافت اختصاص دهید. اگر قصد استفاده از بسیاری از حالت ها را دارید، آن را به 4 یا 6 گیگابایت افزایش دهید. فقط مراقب باشید RAM بیشتری از آنچه که کامپیوتر شما در دسترس دارد مصرف نکنید.

چند ترفند بازی ماینکرفت

افزایش ظرفیت حمل و نقل لاما

اگر هنوز شولکر باکس ندارید لاما یک حیوان عالی برای حمل اقلام در ماینکرافت است. برای افزایش ظرفیت حمل ونقل لاما باید یک صندوق در دست بگیرید و روی لاما کلیک کنید تا صندوق به لاما اضافه شود. باتوجه به قدرت شتر، میزان مخزن ذخیره سازی متفاوت است. مثلاً شترهای قوی تر 15 خانه و شترهای ضعیف تر 3 خانه فضای ذخیره سازی خواهند داشت. شما می توانید با تولیدمثل لاماها قدرت آن ها را افزایش دهید.

الگوی شکسته شدن بلاک ها جهت شمال را نشان می دهد

شما وقتی یک بلوک را می شکنید، الگوی شکستن روی صفحه بالایی بلوک به سمت شمال اشاره می کند. ماینکرفت راه های متعددی برای جهت یابی و تشخیص شمال و جنوب دارد. با استفاده از این الگو می توانید به سرعت جهت خود را مشخص کنید. این ترفند به ویژه در ندر و زمانی که بخواهید در این دنیا جاده کشی کنید به کار می آید.

از مشعل برای برداشت سریع بلاک های سند و گراول استفاده کنید

تورچ ها احتمالا یکی از پرکاربردترین آیتم های بازی ماینکرافت هستند. به جز اینکه وظیفه اصلی شان یعنی روشن کردن نقاط تاریک و دور نگه داشتن ماب های مزاحم را به خوبی انجام می دهند، کارهای دیگری هم می کنند. همان طور که می دانید بلاک های سند و گراول تحت تاثیر جاذبه زمین در بازی هستند. یعنی اگر پایین ترین بلوک را بردارید به سمت پایین سقوط می کنند.
شما می توانید به محض اینکه پایین ترین بلاک سند یا گراول را برداشتید یک تورچ به جای آن قرار دهید. در نتیجه سقوط بلاک های گراول و سند روی تورچ تمام آن ها شکسته می شوند و می توانید به راحتی آن ها را جمع کنید. از این تکنیک طور دیگری هم می توان استفاده کرد. زمانی که مجبورید بلوک های بالای سرخود را حفاری کنید می توانید بلافاصله یک تورچ به جای بلاک بالایی قرار دهید و از ریز سند و گراول روی سرخود جلوگیری کنید.

سر کدو تنبل

پوشیدن سر کدوتنبل در نه تنها به شما جذابیت می دهد؛ بلکه شما را در برابر دشمنان هم قوی می کند. اگر سر یک کدون تنبل را بپوشید اندرمن ها دیگر به شما حمله نمی کنند. حتی اگر شما به آنها حمله کنید آنها حمله را پاسخ نمی دهند. اندرمن ها فقط به کسانی حمله می کنند که به چشمانشان نگاه کنند؛ اما یک سر کدوتنبل باعث می شود که شما واقعا ارتباط چشمی برقرار نکنید. در نتیجه اندرمن به قوانین شخصیتی خودش پایبند می ماند و از پاسخ به حملات شما اجتناب می کند.

خم شوید و حرکت کنید

خم شدن یک روش راه رفتن عالی در ماینکرفت است و مزایای خاصی دارد. با خم شدن می توانید گزینه های حرکتی خود را گسترش دهید. مثلا می توانید تا لبه بلوک ها بروید و بدون اینکه خطر سقوط جان شما را تهدید کند. این ایده زمانی به کار می آید که مشغول ساخت پل باشید.