فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
اهمیت مراقبت از دندان های کودک

اهمیت مراقبت از دندان های کودک

  • 1401/05/24
  • 636
اکثر والدین بر این باور هستند که مدت زمانی که نوزادانشان دندان در دهان ندارند نباید نگران نظافت دهان فرزندشان باشند. در مقایسه با شیردهی در شب و دیگر سختی های بزرگ کردن نوزاد در سال اول، مراقبت از لثه نوزاد کار آسان تری است.

اهمیت مراقبت از لثه از ابتدا نوزادی

بهداشت دهان و دندان پیش از رشد دندان های شیری شروع می شود زیرا لثه های سالم نقش زیادی در رشد به موقع دندان ها دارند.
باید این را بدانید که باکتری ها معمولا پلاک هایی را روی لثه های نوزاد به جای می گذارند که بعد از رشد دندان های نوزاد به آن ها آسیب های زیادی می زند. در این سن از مسواک زدن راحت هستید، اما بهتر است از این روش برای نظافت دهان نوزاد دلبندتان استفاده کنید، به این گونه که قبل از خواب لثه ها را تمیز کنید و بعد از درآمدن دندان های نوزادتان استفاده از مسواک را شروع کنید.

مراقبت از لثه نوزادان

طریقه مسواک زدن پیش از درآوردن دندان ها

شما ابتدا باید دست هایتان را با دقت و تمیز بشویید سپس دست هایتان را با یک حوله بسیار تمیز خشک کنید. از یک گاز پانسمان نو برای پاک کردن لثه های نوزاد استفاده کنید. اول آن را مرطوب کنید دور انگشتان خود بپیچید (ناخن هایتان را کوتاه کنید) و خیلی آرام روی لثه های کودک بکشید. شما باید این کار را بسیار آرام انجام دهید تا زخم یا خراشیدگی و یا قرمزی به وجود نیاید. پس از استفاده باید گاز پانسمان را دور بیندازید و دوباره استفاده نکنید. حتما حداقل یک بار در روز این کار را تکرار کنید.
در بسیاری از مواقع ممکن است کودک، شما را اذیت کند و نگذارد که این کار را انجام دهید و این مسئله باعث می شود که مادر از تکرار این کار خسته شود. شما حتما باید زبان نوزاد را هم تمیز کنید و همچنین فک،لثه و سقف دهانش را نیز کامل تمیز کنید. در این صورت دهان نوزاد کاملاً تمیز است و شما در همه مراحل باید از پانسمان نو استفاده کنید.
مادر بعد از عادت کردن به یک روال زندگی جدید با نوزاد خود وارد مرحله جدید و چالش انگیز به اصطلاح تُل زدن دندان از لثه می شود.

مسواک زدن کودک

علائم رشد دندان در کودکان و نوزادان نوپا

  • تغییر در خلق و خو و بداخلاقی
    والدین در این بازه زمانی باید صبور باشند تا نوزادشان این مرحله سخت را پشت سر بگذارند.
  • سوزش و ناراحتی لثه
    فشار دندان به لثه باعث پارگی آن می شود و با خود درد و سوزش به همراه دارد.
  • خواب پریشان و نا آرام
    درد مداوم تا درآمدن دندان از لثه طی چند روز حداکثر سه تا پنج شبانه روز باعث می شود نوزاد با داشتن درد در خواب فرو رود، و همین امر خوابی آشفته و پریشان داشته باشد.
  • جاری شدن بزاق دهان
    جاری شدن بزاق دهان در رویش دندان ها نیز بسیار معمول است، بنابراین خود را برای تعویض لباس کودک 5-6 بار در روز آماده کنید. ترشحات دهان در کودکان کاملا عادی است اما اگر تا سن چهار سالگی ادامه یابد، طبیعی نیست و نیاز به بررسی دارد.
  • جوش اطراف دهان
    اسیدی شدن و یا قلیایی شدن آب دهان در این دوره باعث می شود پوست نوزاد به آب دهان خودش حساسیت نشان دهد، و باعث ایجاد جوش در دهان و اطراف آن شود.
  • گاز گرفتن سینه مادر یا مکیدن شست یا انگشتان
    نوزاد با فشار آوردن فک خود روی انگشت و یا سینه مادر سعی در آرام کردن درد دندان خود دارد.
  • بی اشتهایی
    در بعضی نوزادان به دلیل اعتراض به درد و یا نداشتن تمرکز روی مزه ها از خوردن اجتناب می کنند، والدین با صبوری و محبت باید تلاش کنند تا نوزاد خود را با مواد غذایی باب میلش همراهی کنند.
انواع سرشیشه نوزاد و نکات خرید آن

مراقبت از لثه ها در فرایند دندان درآوردن

همانطور که گفتیم مراقبت از لثه ها در فرایند دندان درآوردن یکی از مهم ترین کارهایی است که همه مادر های عزیز باید آن را به بهترین نحو انجام دهند. چرا که هم باعث داشتن دندان های سالم در بزرگسالی و کودکی فرزند شما می شود. دندان های نوزاد از داخل لثه شروع به بیرون زدن می کنند معمولاً از 6 تا 24 ماهگی این اتفاق رخ می دهد و متاسفانه کمی برای نوزاد درد آور خواهد بود. و خلق و خوی آن نیز تغییر می کند بهتر است نوزادمان را درک کنیم و در ابتدا آن را با آغوش گرفتن و فشردن به خودمون به او آرامش بدهیم. سپس تلاش کنیم غذا های نرم به او بخورانیم، اگر باز هم از خوردن اجتناب کرد سعی کنید با ترش یا شیرین کردن غذا حواس او را به طعم غذا جلب کنیم.

رشد دندان های نوزاد

علت درد و تب دندان درآوردن چیست؟

هنگامی که نوزاد دندان درمی آورد و دندان می خواهد از لثه بیرون بزند، لثه شکافته می شود. اگر نوزاد دست خود را در دهان خود ببرد آلودگی و میکروب ها را وارد دهان خود می کند و به بیماری های ویروسی و تب دچار می شود. اگر نوزاد شما دندان در می آورد و تب دارد، به او شربت استامینوفن هر 6 ساعت یک قاشق مربا خوری بدهید.

کمک به کم کردن درد لثه نوزادان

تسکین درد دندان در آوردن نوزادی با ژل دندان:
نوعی ژل است که بی حسی سطحی و خفیفی ایجاد می کند، باید مراقب باشیم که از این نوع ژل به اندازه استفاده کنیم.
متخصصان کودک عقیده دارند که ژل دندان نوزاد بی خطر است و می توان از آن به مقدار اندک استفاده کرد تا درد ناشی از دندان در آوردن نوزاد کاهش یابد.

  • برای تسکین درد دندان در روز 2 تا 3 بار باید این ژل را به اندازه ی یک نخود بر روی محل رویش دندان قرار دهید اما قبل از قرار دادن ژل دندان کودک توجه کنید که دهان نوزاد کاملاً خشک باشد.
چگونه نوزاد خود را حمام کنیم؟

عوارض ژل دندان نوزاد

  • اثرات منفی بر روی لثه نوزادان
    درون ژل های دندان نوزاد ترکیبات بی حس کننده مانند گیزیلوکائین وجود دارد که اگر از این نوع ژل ها برای کودک استفاده کنیم این مواد به علت قابلیت جذب بالایی که دارند از طریق لثه جذب می شوند و به همین خاطر اثرات منفی بر روی لثه نوزادان می گذارند.
  • تشنج
    در برخی از کودکان استفاده زیاد از ژل دندان، ممکن است باعث تشنج کودک شود.بنابر این کمی با احتیاط از ژل دندان استفاده کنید.

انواع دندونی

حلقه لاستیکی یا همان دندانگیر

حلقه های لاستیکی وجود دارد که با تهیه آن ها شما می توانید به کم شدن درد لثه نوزاد کمک کنید به این صورت که داخل آن مقداری آب وجود دارد، آن را داخل یخچال قرار دهید و سپس به نوزاد بدهید تا با جویدن و یا مکیدن آن آرام شود.
این دندانک ها انواع مختلف دارند چوبی، پلاستیکی و در رنگ های متنوع و در بازار موجود است، اما باید توجه به این موضوع داشته باشید که دندانی های استاندارد را از داروخانه ها تهیه کنید و با یک بند به دور گردن نوزاد ببندید تا به زمین نیافتد و آلوده نشود. نکته ای که باید در تهیه این نوع دندانی ها در نظر بگیرید این است که آن ها را از داروخانه ها، لوازم بهداشتی فروشی ها تهیه کنید زیرا اگر این اجسام غیر بهداشتی باشند سبب عفونت لثه نوزاد خواهند شد.
توجه کنید که:

  • در هنگام دندان درآوردن نوزاد، در رژیم غذایی نوزاد تغییری ایجاد نکنید.
  • اگر نوزاد بی قراری می کند و گریه های طولانی دارد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.
  • بعد از یک سالگی و پس از بیرون آمدن اولین دندان ها، او را برای کنترل سلامت دندان ها و لثه ها نزد دندانپزشک ببرید.
  • بعد از اینکه دندان کودک بیرون آمد می توانید روزی یک بار از یک مسواک مرطوب کوچک با پرزهای نرم و ظریف استفاده کنید.

پیشنهاد آخر

سعی کنید قبل از اینکه به مرحله دندان در آوردن و یا هر مرحله دیگر برسید تحقیق کنید و در منزل خود وسایل جانبی داروها و انتخاب یک دکتر متخصص دردسترس برای خود مشخص کنید تا در زمان سپری کردن این مراحل دستپاچه نشوید و با آرامش، بهتر اوضاع را کنترل کنید.

تیم سبزآبی، فروشگاه لباس کودک مناسب برای خرید لباس پسرانه، لباس دخترانه و لباس برای تعیین جنسیت و بدون جنسیت است که می توانید از آن خرید آسان داشته باشید.