فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
روش های آماده کردن فرزند اول برای تولد فرزند دوم

روش های آماده کردن فرزند اول برای تولد فرزند دوم

  • 1400/10/26
  • 3079
تنها صحبت از داشتن یک بچه نیست، بلکه مسئله تغییر خانواده در میان است. با به دنیا آمدن فرزندی دیگر باید به این فکر کنید که چطور حضور او سبک زندگی، اقتصاد، کار، روابط و البته سایر فرزندان تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بارداری دوم

اگر بدن شما سالم است و در حاملگی قبلی خود هیچ عارضه ای نداشته اید، به احتمال زیاد این بار نیز با عوارض چندانی مواجه نخواهید شد.

نکات مثبت و منفی بارداری های پشت سر هم رو بررسی می کنیم.

نکات مثبت بارداری های پشت سرهم

  • احتمالا فرزند اول باعث تحرک شما در بارداری دوم خواهد شد. این یعنی بیشتر نیاز خود به فعالیت بدنی را بدون این که مجبور باشید برای آن برنامه ریزی کنید دریافت خواهید کرد.
  • احتمالا فرصت تجربه همه ی علائم دوران بارداری وجود ندارد، زیرا کل روز سرتان گرم است.
  • شما تجربه بیشتری نسبت به بارداری اول کسب کرده اید.
  • زایمان در حاملگی دوم سریع تر و راحت تر خواهد بود.

نکات منفی بارداری های پشت سرهم

اگر بدن شما سالم است و در حاملگی قبلی خود هیچ عارضه ای نداشته اید، خوشبختانه به احتمال زیاد این بار نیز با عوارض چندانی مواجه نخواهید شد. اگرچه با افزایش تعداد زایمان ها، احتمال بروز برخی عوارض خاص مانند جدا شدن زودرس جفت و خونریزی بعد از زایمان بیشتر می شود؛ این نگرانی مخصوص زنانی است که زایمان های متعدد داشته اند.

  • در بارداری دوم آنطور که دوست دارید، نمی توانید استراحت کنید. زیرا کودک اول نیاز به مراقبت دائمی دارد.
  • برعکس بارداری اول، مجبور هستید گاهی چیز های سنگین بردارید برای مثال بغل کردن کودک.
  • اگر در بارداری قبلی خود با مشکل واریس مواجه بوده اید، این بار از جوراب های مخصوص واریس در اوایل بارداری استفاده کنید و در صورت امکان پا ها و ران های خود را هنگام نشستن بالا تر از بدنتان قرار دهید.
  • بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم انقباضات پس از بارداری باشدت و مدت زمان بیشتری همراه است. بعد از دومین بارداری برگشتن رحم به حالت اولیه و درآمدن از آن انقباض ها، کم شدن وزن بدن، کم شدن خونریزی و… احتیاج به زمان دارد.

سن

سن نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری برای به دنیا آوردن فرزند دوم دارد و از آنجایی که قدرت باروری خانم ها با افزایش سن آن ها کاهش می یابد، اگر فرزند اول خود را بعد از گذشت چند از سال از ازدواج تان به دنیا آورده اید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که بهتر است برای داشتن فرزند دوم تان به زودی اقدام کنید و همچنین اگر فرزند اول تان را در سن پایین به دنیا آورده اید، ممکن است بخواهید چند سالی برای آوردن فرزند دوم تان صبر کنید.

امور مالی خانواده

فقط مراقبت از کودک هزینه بر نیست بلکه یک فرزند جدید از جنبه های مختلفی دارای هزینه است. برای مثال بعد از زایمان ممکن است بخواهید از محل کار خود مرخصی بعد از زایمان بگیرید در چنین شرایطی که از محیط کاری خود دور هستید، قاعدتا درآمد خانوادگی تان تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی دیگر با آمدن فرزند دوم باید درصدد تامین مایحتاج او از قبیل پوشک، وسایل بازی و لباس برآیید و همچنین با بزرگ تر شدن فرزند دوم، هزینه های تفریح و سرگرمی خانواده نیز افزایش پیدا خواهد کرد و شهریه مدرسه و تامین وسایل مورد نیاز برای تحصیل وی نیز از دیگر هزینه هایی هستند که باید برای او تامین کنید.

bardari

تولد فرزند دوم چه تاثیری بر خانواده دارد؟

تولد فرزند دوم تاثیرات زیادی بر کل خانواده به ویژه فرزند اول دارد.تغییر مثبتی که فرزند دوم برای شما به ارمغان می آورد اعتماد به نفس بیشتر در توانایی ها، دانش و تجربه شماست. مواردی که در فرزند اول تان به نظر بسیار سخت و کلافه کننده می آمده است مانند مراقبت، شیر دادن و عوض کردن پوشک و... حالا برای فرزند دوم طبیعی به نظر می رسد.

از لحاظ عاطفی، شما ممکن است نگران این موضوع شوید که آیا به همان اندازه که برای نو رسیده وقت می گذارید برای فرزند بزرگتر تان هم به همین ترتیب است یا نه! اصلا نگران نباشید زیرا براساس گفته اغلب مادر ها و پدر هایی که چنین شرایطی را تجربه کرده اند، عشق والدین هنگامی که فرزند دیگری متولد شده، به نوعی دو برابر می شود.

آماده کردن فرزند اول برای تولد فرزند دوم

دادن خبر مهم و بزرگ به کودک

هیچ روش مشخص و قطعی برای دادن این خبر بزرگ وجود ندارد. یادتان باشد که کودکان زیر پنج سال، معمولا درکی از مفهوم زمان ندارند؛ پس باید به آن ها بگویید که خواهر یا برادر کوچکش در عید نوروز یا زمانی که برف می بارد یا هر زمان دیگری (بنا به زمان زایمان) به دنیا خواهد آمد.
اگر کودک درباره جزئیات زایمان و بارداری پرسش هایی مطرح کرد، یادتان باشد که مجبور به پاسخ دادن نیستید؛ مثلا در جواب سؤال کلیدیِ نی نی ها از کجا می آیند، با پاسخی ساده ماجرا را جمع بندی کنید: از شکم مامان. این پاسخ برای کودک کافی خواهد بود. البته می توانید مقاله های قبلی سایت را درباره سوالات عجیب و غریب کودکان نیز مطالعه کنید.

خاطره کودکی تان را تعریف کنید

اگر از دوران کودکی و هم بازی شدن با خواهر و برادر هایتان خاطرات جالبی دارید برای فرزندتان تعریف کنید. از فرزندتان بخواهید بازی ها و کار هایی که دوست دارد با خواهر یا برادرش انجام دهد را به شما بگوید یا نقاشی بکشد.
پس از تولد نوزاد احساس حسادت در او شعله ور تر می شود، بیشتر احساس تنهایی و عدم توجه از سوی والدین را دارد. هدیه آوردن دوستان و آشنایان برای نوزاد جدید، فرزند اول را به مرز اذیت کردن و حسادت می کشاند. گرچه نوزاد نیز احساس مادر و پدری را متوجه می شود اما فراموش نکنید که فرزند اولتان بیشتر محبت و مهربانی را درک می کند. سعی کنید در این بازه زمانی تا می توانید او را در آغوش بگیرید، به او توجه کنید اما باج ندهید؛ عموماً والدین برای سهولت خود و آرام شدن کودک به او وعده خرید خوراکی، اسباب بازی یا پارک بردن و... را می دهند، این باج دادن در تکرار رفتارهای نادرست فرزند بیشتر اثرگذار است.
وقتی شما در ابتدا احساس بزرگ شدن را به فرزندتان داده باشید می توانید در نگهداری فرزند دوم از او کمک بگیرید. برای مثال از او بخواهید پوشک، لباس، یا هر وسیله موردنیاز نوزاد را از کمد برای شما بیاورد و برای این کمک کردن او را تشویق و از او تشکر کنید. در مقابل رفتار های خشن کودک با نوزاد، واکنش نشان دهید از او بخواهید. در مقابل تکان دادن شدید، ضربه زدن یا فشار دادن نوزاد سکوت نکنید و متناسب با سن کودک از او بخواهید نباید چنین کاری را تکرار کند.

bardari

گرفتن مشورت و توصیه از کودک اول

کودک اول را در فرایند خرید برای خواهر یا برادرش شرکت دهید. به او اجازه بدهید که نظر بدهد و مثلا لباس یا وسیله ای مانند پستونک را انتخاب کند. اجازه بدهید که او احساس کند عضوی مهم از خانواده است و باید در فرایند ورود عضو جدید خانواده، حضور و مشارکتی فعال داشته باشد.

گفت و گو درباره اهمیت برادر یا خواهر بزرگ بودن

کودکان زیر سن مدرسه معمولا خود محورند. علت این است که هنوز در حال شناخت و کشف دنیا هستند. با گفت وگو درباره اهمیت برادر یا خواهر بزرگ تر و مهربان بودن، می توانید به تقویت این احساس خود محور بودن او کمک کنید و کمی باعث خوش حالی اش بشوید.
به او بگویید که خواهر یا برادری فوق العاده خواهد شد و چقدر خانواده برای کمک و حضورش ارزش قائل است. با خرید وسایل و تزیین تخت نوزاد، برای کودک اول هم چیزهایی بخرید؛ مثلا روتختی اش را عوض یا چراغ خوابی تازه به اتاقش اضافه کنید.می توانید با کمی رویا پردازی، درباره آینده درخشانش در کنار برادر یا خواهر کوچک ترش صحبت کنید. همچنین می توانیدعروسکی شبیه نوزاد بخرید و اجازه دهید تا فرزند اول با آن، ارتباط برقرارکردن با کودک دوم را تمرین کند.

بدخلقی فرزند اول

اگر گمان می کنید فرزندتان برای جلب توجه شما بدرفتاری می کند، رفتار او را نادیده بگیرید. این کار فرزندتان را تشویق می کند تا برای جلب توجه شما به دنبال انجام کار های خوب باشد. با فرزندتان صحبت کنید. از او بخواهید درباره ی احساس خود نسبت به خواهر یا برادر جدیدش با شما صحبت کند و به حرف های او با دقت گوش کنید.
به یاد داشته باشید که فرزند اول گاهی اوقات با به دنیا آمدن فرزند دوم کمتر از سنش رفتار می کند. چنین رفتارهایی طبیعی بوده و واکنش او به فشاری است که خواهر یا برادر جدید به او وارد کرده است. به فرزند اول تان عشق بورزید و از محبت کردن به او غافل نشوید.

برای فرزندتان کتاب بخوانید

  • نوزاد جدید در راه است
  • من خواهر بزرگ تر هستم
  • یه بچه ی دیگه؟ چه بامزه!
  • کاش یک برادر داشتم

نکات آخر

برای استراحت و رسیدگی به فرزند دوم و همچنین عدم احساس بی محبتی فرزند اول تان برنامه ای ترتیب دهید که فرزند اولتان اوقات زیادی را با پدرش تنها باشد.

به کودک خود دروغ نگویید و مکالمه های طولانی داشته باشید. سوالاتش را تا حدی که راضی شود پاسخ دهید برای مثالفرزند اول تان ممکن است زمانی که شما را برای اولین بار در حال شیر دادن به نوزاد می بیند، تعجب کند. به او توضیح دهید که چکار می کنید و به هر سوالی که در این زمینه دارد، پاسخ دهید. اگر به فرزند اول تان هم خودتان شیر داده اید، به او توضیح دهید که قبلا او هم مانند خواهر یا برادر جدیدش از شیر شما خورده است.