فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
چگونه بدن را بعد از زایمان به حالت اول برگردانیم؟

چگونه بدن را بعد از زایمان به حالت اول برگردانیم؟

  • 1401/06/14
  • 2185
همه چیز درباره مراقبت های بعد از زایمان را در این مقاله مطالعه کنید.

بدن مادران پس از زایمان دچار تغییراتی می شود که برای بازگشت به حالت قبل از بارداری و بهبود کامل نیاز به گذشت زمان دارد. با داشتن اطلاعات کافی در مورد تغییرات بدن مادران پس از تولد نوزاد و انجام دقیق دستورات پزشک به مرور می توانید نیروی اولیه خود را دوباره به دست آورید.

چگونه رحم بعد از زایمان به حالت طبیعی بر می گردد؟

با تمام شدن زایمان، انقباضات شدید رحمی پایان می یابد، اما چون هنوز برای جمع شدن رحم و خونریزی طبیعی به انقباض نیاز است، رحم به منقبض شدن ادامه می دهد. این انقباضات ممکن است کمی دردناک باشد که به آن ها پس درد می گویند و شیردهی در این زمان برای برگشت سریع تر رحم به اندازه ی طبیعی مؤثر است. در نهایت، انقباضات باعث کوچک شدن رحم می شود و رحم مانند یک مشت، خود را می بندد. این انقباضات همچنین باعث جدا شدن جفت از دیواره رحم می شود. پس از خروج جفت، رحم بیشتر پایین می آید و رگ های خونی را در جایی که به جفت متصل بوده است، می بندد.

برای جمع شدن رحم باید چه کرد؟

در چند روز اول پس از زایمان، شما می توانید قسمت بالای رحم خود را زیر ناف یا چند انگشت پایین تر از ناف احساس کنید. یک هفته پس از زایمان، رحم شما حدود 500 گرم وزن دارد و پس از دو هفته، وزن آن تنها حدود 300 گرم است و به طور کامل داخل لگن قرار گرفته است. در حدود چهار هفته پس از زایمان، وزن رحم به وزن قبل از بارداری یعنی 100 گرم یا کمتر می رسد و این فرایند به نام جمع شدن رحم شناخته می شود. حتی پس از برگشت رحم به داخل لگن، ممکن است برای چند هفته یا بیشتر، همچنان تا حدودی باردار به نظر برسید. دلیلش این است که عضلات شکم شما در طول بارداری کشیده می شود و مدتی زمان و ورزش منظم لازم است تا شکم شما به حالت اولیۀ خود بازگردد.

مراقب های پس از زایمان

ترشحات واژن و دوران نفاس

شش هفته ابتدایی پس از زایمان دوره نفاس یا puerperium در این دوران بدن مادر دستخوش تغییرات بسیاری می شود تا به دوران قبل از بارداری برگردد. هورمون های بارداری تا حد زیادی کاهش می یابند و رحم شروع به کوچک شدن می کند. بلافاصله پس از زایمان، مادر ترشحات خونی از واژن خواهد داشت که شبیه خونریزی دوران قاعدگی است و 3-4 روز طول می کشد.
این ترشحات که لوشیا روبرا نام دارند در اثر ریزش دیواره رحم ایجاد می شوند و شامل خون، باکتری و قسمت هایی از بافت های داخل رحم است. ترشحات قرمز رنگ نباید بیش از حد لخته باشد. میزان این ترشحات باید به اندازه خونریزی قاعدگی باشد، در صورت وجود خونریزی شدید (پد بهداشتی در عرض یک ساعت از خون اشباع شود) و یا ضعف و سیاهی رفتن چشم ها وجود داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. چون ممکن است نشانه ای از خونریزی ثانویه بعد از زایمان باشد و به علت باقی ماندن تکه ای از جفت در رحم و یا انقباض ناکافی رحم ایجاد شده باشد. از روز سوم به مرور رنگ ترشحات تیره تر و یا قهوه ای رنگ می شود و مقدار نرشحات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این ترشحات تا روز ششم ادامه دارند و حداکثر باید لکه ای به قطر پنج سانتی متر روی پد از خود به جا بگذارند. به مرور از روز هفتم ترشحات کمرنگ تر شده و صورتی رنگ می شوند. به این ترشحات لوشیا سروزا گفته می شود و تا روز دهم پس از زایمان ادامه خواهند داشت. مقدار این ترشحات به تدریج کاهش می یابد. بعد از روز دهم، لوشیا به علت وجود گلبول های سفید به رنگ سفید در می آید. این ترشحات لوشیا آلبا نام دارند و تا هفته پنجم ادامه خواهند داشت.
این مراحله طبیعی است و تنها با مواد آهن دار و تغذیه مناسب آن را پشت سر بگذارید.

رابطه جنسی پس از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان به چه نحو است؟

پزشکان بدون در نظر گرفتن روش زایمان توصیه می کنند که تا چهار الی شش هفته بعد از زایمان بایستی منتظر باقی بمانید. خطر ابتلا به عوارض پس از زایمان، در طی دو هفته اول بعد از زایمان بیشتر است. شرایط بدنی هر زنی متفاوت است، بنابراین تجارب جنسی فراوانی برای پس از زایمان وجود دارد؛ از حساسیت خفیف گفته تا درد کامل. از آن گذشته، در برخی از زنان در ماه های حساس آخر بارداری معمولا رابطه جنسی برقرار نمی شود، بنابراین ممکن است رابطه بعد از زایمان، پنج تا شش ماه از آخرین رابطه شما فاصله داشته باشد. در این صورت، احتمالاً رابطه جنسی کمی ناخوشایند خواهد بود.
شیردهی باعث سرکوب هورمون استروژن شده و خشک شدن و انقباض واژن را در پی دارد. از طرفی، مقادیر کم استروژن می تواند بافت واژن را نازک تر کرده و بر شدت این ناراحتی ها اضافه کند. اما اگر به دنبال برقراری ارتباط صمیمانه با شریک زندگی خود هستید، دستور العمل های مفیدی وجود دارند که می توانید از آن ها برای شروع رابطه جنسی پس از زایمان کمک بگیرید.

افسردگی پس از زایمان و راه های درمان آن

گشادی واژن و پارگی پرینه بعد از زایمان

اگر زایمان طبیعی داشته اید، واژن شما ممکن است دقیقاً مانند قبل از بارداری نشود، اما این تغییر جزئی در روابط جنسی و احساس همسر شما تأثیری نخواهد داشت. باز بودن دهانۀ واژن، احساس شلی واژن و تورم نیز در این ناحیه بلافاصله بعد از زایمان غیرطبیعی نیست. در طول چند روز بعد، تورم از بین می رود و واژن کم کم حالت ماهیچه ای خود را بازمی یابد.
تولد کودک و زایمان گاهی ممکن است منجر به ایجاد پارگی هایی شود که از عوارض زایمان طبیعی است. اگر در طول دوران بارداری عضله این ناحیه تقویت نشود نمی تواند هنگام زایمان طبیعی توانایی کشسانی و انعطاف پذیری خوبی داشته باشد و در نتیجه فشار سر کودک برای خروج، منجر به پارگی می شود.

جلوگیری از پارگی و درمان گشادی واژن بعد زایمان

در صورت وقوع پارگی یا انجام عمل اپیزیوتومی، این ناحیه از بدن شما نیاز به بخیه خواهید داشت. پزشک ابتدا با تزریق مستقیم داروی بی حسی به نواحی مورد نظر، آن ها را بی حس می کند و پس از آن با توجه به میزان پارگی، ناحیه مورد نظر را به صورت لایه به لایه بخیه خواهد زد. پس از بخیه، باید به مدت حداقل 12 ساعت روی محل زخم، یخ بگذارید.

پیش بینی این که کدام یک از مادران دچار پارگی پرینه می شوند، بسیار دشوار است. با این حال راه کار هایی هستند که شما می توانید با انجام آن احتمال پارگی پرینه و عود آن پس از پاره شدن را به حداقل برسانید مانند:

  • تغذیه مناسب همراه با چربی های مفید
  • مصرف امگا 3
  • آماده کردن بدن در دوران بارداری
  • ماساژ روزانه ناحیه پرینه در دوران بارداری
  • تمرینات کف لگل با نام کگل در دوران بارداری
  • زایمان در آب
  • حرکت دادن بدن و راه رفتن در فواصل انقباضات رحمی
  • ماساژ ناحیه پرینه در هنگام زایمان
  • کمپرس گرم بر روی ناحیه پرینه حین زایمان
  • انتخاب راحت ترین موقعیت قرارگیری بدن در زایمان
  • متمایل شدن به سمت جلو در موقعیت چهار دست و پا هنگام زایمان
  • دراز نکشیدن به پشت در حین زایمان
  • قرار گرفتن به پهلو در زایمان
  • باز نکردن بیش از حد زانوها در حین زایمان
  • تنفس صحیح بجای فشار وارد کردن
  • حبس نکردن نفس در حین انقباضات
  • گوش کردن به فرمان طبیعی بدن
  • انتخاب پزشک با تجربه در زمینه زایمان طبیعی
  • دوری از القاء زایمان
  • دوری از بی حسی اپیدورال
  • دوری از ابزار کمک زایمانی مانند فورسپس و...
  • اجتناب از برش اپیزیوتومی

هر خانمی باید برای سپری کردن این راه باید اطلاعاتی را بداند تا متوجه این باشد که بعد از زایمان دنیا به آخر نرسیده و هیچ محدودیتی برای بازیابی بدنش و زیبایی اش وجود ندارد.

خرید اینترنتی لباس نوزاد و کودک یک تا سه سال برند های برگ سبز و تیک تاک