فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
علت دیر راه رفتن کودک

علت دیر راه رفتن کودک

  • 1401/10/26
  • 475
در راه افتادن کودکان نو پا باید به این امر توجه کنید که بیشتر کودکان نوپا بین 11 تا 16 ماهگی تلاش می‌کنند تا بتوانند راه بروند، اما عده ای از آن ‌ها تا 18 ماهگی شروع نمی ‌کنند.

امروزه علم چنان پیشرفتی داشته که یک مادری که مطالعه روزانه دارد خیلی راحت می تواند دغدغه های کودک خود را به راحتی با تحقیق ساده ای در مرورگرها بیابد و آن را به راحتی رفع کند و یا به راحتی بیماری ها و خطرات و علائم آن را تشخیص و به موقع اقدام کند.
در راه افتادن کودکان نو پا باید به این امر توجه کنید که بیشتر کودکان نوپا بین 11 تا 16 ماهگی تلاش می کنند تا بتوانند راه بروند، اما عده ای از آن ها تا 18 ماهگی شروع نمی کنند. می دانید که اغلب مشکلات پیاده روی با کودکان نوپا به تنهایی حل می شود. اگر کودک شما تا سن 18 ماهگی قادر به ایستادن، حمایت از خود یا راه رفتن نیست، حتما به پزشک مراجعه کنید و این امر را مطرح کنید. در این مقاله چند مورد رایج را بیان کردیم که پزشک ممکن است برای تعیین علت تاخیر در راه رفتن آن ها را ارزیابی کند. با ما همراه باشید.

علت تاخیر در راه رفتن کودکان نوپا

  • اختلالات عصبی
    برخی از اختلالات عصبی مانند فلج مغزی یا سندرم داون ممکن است مرحله راه رفتن را به کلی به تاخیر بیندازد. دریافت نشانه ها همچنین به رفع مشکل زمینه ای و شروع زودهنگام به درمان کمک می کند.
  • دیستروفی عضلانی/مشکلات عضلانی
    1. این بیماری عصبی عضلانی ارثی است و حالتی پیشرونده ای دارد.
    2. دیستروفی معمول ترین علل تاخیر در راه رفتن در کودکان است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
    3. دیستروفی عضلانی معمولاً باعث ضعف در ماهیچه ها می شود. آتروفی عضلانی ستون فقرات یکی دیگر از دلایل تاخیر در راه رفتن در کودکان است. این یک بیماری ژنتیکی است که در آن عصب ها مورد حمله قرار می گیرند و در کنترل بدن فرد اختلال ایجاد می کنند.
  • کمبود ویتامین D
    ویتامین D در جذب کلسیم نقش مهمی در رشد استخوان نوزادان دارد. کمبود آن می تواند دلیل احتمالی تاخیر در راه رفتن باشد.
  • راشیتیسم
    تحقیقات نشان داده که ممکن است یکی از علل بیماری راشیتیسم در ابتدا تاخیر در راه رفتن است. راشیتیسم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.
  • کم کاری تیروئید
    مشکل تیروئید در راه رفتن نوزاد و تشخیص آن بصورتی است که به راحتی با آزمایش خون تشخیص داده می شود.
  • مهارت های حرکتی و راه رفتن هیپوتونی
    در عده ای از کودکان مهارت های حرکتی به تاخیر می افتد و باعث می شوند کمی دیرتر از دیگران راه بروند. دلایل زیادی می تواند برای تأخیر وجود داشته باشد که فقط به شخصیت آن ها مربوط می شود.
    برخی از کودکان منتظر می مانند تا احساس اطمینان کنند.
    هیپوتونی شرایطی است که در آن افراد کنترل کمتری بر بدن خود دارند. این بیماری می تواند روی راه رفتن در کودکانی که علائم هیپوتونیا دارند، تأثیر بگذارد. این وضعیت ممکن است ناشی از آسیب مغزی باشد. همچنین می تواند ناشی از اختلالات عضلانی، اعصاب ماهیچه ها یا عفونت باشد.
    در سایر زمینه های مهارت حرکتی، برخی از کودکان دارای اختلال یادگیری هستند که باعث تاخیر در راه رفتن می شود. در اینجاست که یک فیزیوتراپ می تواند به آموزش این مهارت ها و ایجاد قدرت برای راه رفتن کمک کند.
  • تاخیر در بلوغ نگاهی به والدین
    یکی از والدین یا هر دو ممکن است سابقه دیر راه رفتن در دوران کودکی خود را داشته باشند.
    در این موارد این احتمال وجود دارد که برخی از فرزندان آن ها نیز به همین تاخیر مبتلا باشند.
    این یک بیماری نیست بلکه تأخیر بلوغ ناشی از برخی از تأثیرات ژنتیکی یا خانوادگی است.
    نگرانی غیر ضروری وجود نداشته باشد، مخصوصاً اگر آن ها در سن 2 سالگی شروع به راه رفتن کرده باشند.

راههای زود راه رفتن کودک

  • نارس
    انتظار می رود نوزاد متولد شده نارس تا حدی دچار تاخیر در رشد خود شود که میزان آن ممکن است به میزان نارسایی بستگی داشته باشد.
    بنابراین، تأخیر 2-3 ماهه از نقاط عادی مورد انتظار، از جمله تاخیر در راه رفتن تا زمانی که نوزاد مبتلا پیشرفت کلی خوبی داشته باشد و سفتی یا حالت غیرعادی عضلات را نشان ندهد، قابل تحمل است.
  • دلایل دیگر
    تن عضلانی بالا (ماهیچه های بسیار کشیده)
    سفت شدن اندام ها یا تعادل ضعیف
    نوزاد را همه جا حمل می کنند و به او فرصت نمی دهند راه برود
    ناتوانی ذهنی
روش مناسب برخورد والدین با خرابکاری کودک

نحوه آموزش راه رفتن به کودک

حالا که متوجه شدید کودک در چند ماهگی راه می رود و علت های تاخیر آن را نیز مطالعه کردید نوبت به این سوال می رسد که برای آموزش راه رفتن به کودک، چه کاری از ما بر می آید؟
کودک می آموزد چگونه خود را بالا بکشد و بایستد و این امر را به راحتی از دیدن اطرافیانش یاد گرفته، پس به همین شکل هم باید یاد بگیرد که به وضعیت اولیه باز گردد. اگر اصرار دارد و گریه می کند، نباید او را بلند کنید و بنشانید، بلکه بهتر است به او نشان دهید چگونه زانوهایش را خم کند و بدون اینکه بیفتد، بنشیند. به او فرصت تجربه کردن بدهید.

شما می توانید رو به روی او بایستید یا زانو بزنید و با گرفتن دست هایش او را به راه رفتن، تشویق کنید. دو دست او را در دست بگیرید تا به طرف شما بیاید. می توانید از اسباب بازی های مقاوم که دارای تکیه گاهی پهن هستند و لبه های تیز ندارند و کودک می تواند به آن تکیه کند، استفاده کنید. شاید در دست گرفتن یک کامیون کوچک یا هل دادن یک اسباب بازی مشوق خوبی برای راه رفتن باشد. با یک دست مراقب سرعت گرفتن اسباب بازی چرخ دار باشید تا از زیر دست کودک با شتاب بیرون نرود.
در این دوره فضای اطراف کودک باید نرم و ایمن باشد، از قرار دادن اشیای تیز و شکستنی در مسیر کودک خودداری کنید، نکات ایمنی را در نظر بگیرید و هیچ گاه کودک را به حال خود رها نکنید.

آیا استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن کودک صحیح است؟

برای راه افتادن کودکان هرگز عجله نکنید. متخصصان کودک اکیدا مخالف استفاده از وسایل کمکی راه رفتن کودک هستند، از این قبیل وسایل می توان به روروئک اشاره کرد. زیرا این وسیله راه رفتن را برای کودک ساده کرده و مانع از رشد صحیح عضلات بالای پا می شود. از سوی دیگر، کودک به کمک این وسیله به سادگی می تواند به اشیای داغ یا سمی دسترسی پیدا کند که از نظر ایمنی مناسب نیست.

چگونه نوزادان راه رفتن را یاد می گیرند؟

شما هرگز نگران این موضوع نباشید کودکان با مشاهده رفتار افراد دیگر به راحتی یاد می گیرند و تکرار می کنند کافی است شما فقط آن ها را همراهی کنید.


چه چیزی باعث تأخیر در راه رفتن در نوزادان می شود؟

غیر از موارد ذکر شده در بالای مقاله باید بگویم که ممکن است برخی از بچه ها به دلیل نداشتن تشویقی، علاقه چندانی به راه رفتن نشان نمی دهند. به راحتی با یک تکه میوه شیرین یا ترش او را به تحرک وا دارید.

علت راه نرفتن کودک


شاخص های اولیه برای تاخیر در راه رفتن چیست؟

  • نوزاد تا 9 ماهگی نمی تواند بدون حمایت بنشیند
  • نوزاد تا 12 ماهگی با پشتیبانی نمی ایستد
  • نوزاد در 16 تا 23 ماهگی به طور پیوسته راه نمی رود
  • کودک به طور مداوم در حال راه رفتن روی انگشتان پا است (راه رفتن روی نوک انگشتان پا)
  • کودک به طور مداوم در حال پیشرفت در مراحل عادی رشد است (بلند کردن سر، بالا آمدن و نشستن)
  • اگر نوزاد تا 16 تا 23 ماهگی راه نمی رود، باید معاینه پزشکی انجام شود تا قدرت ماهیچه، دامنه حرکتی و انعطاف پذیری مفصل او بررسی شود.
  • تاخیر در راه رفتن می تواند یک علامت هشدار اولیه برای فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا سایر شرایط ژنتیکی باشد. پزشک می تواند برخی از اختلالات شایع فوق را رد کند.


آیا اگر کودک شما راه نمی رود باید نگران باشید؟

ممکن است جز موارد بالا که گفته شد به این نکته توجه نکرده باشید که ممکن است در سن کودک اشتباه کرده باشید برای مثال: اگر شما یک فرزند 14 ماهه دارید اما سه ماه زودتر زایمان کرده اید، سن مناسب نوزاد شما 11 ماه است. در این مورد ممکن است دو تا سه ماه دیگر برای نوزاد شما نیاز باشد تا نحوه تعادل و راه رفتن را بیاموزد که طبیعی است. نگران نباشید به احتمال زیاد کودک شما به آن نزدیک می شود.


چگونه به کودک خود در راه رفتن کمک کنیم؟

تشویق کردن، جایزه دادن، گرفتن دستانش و هدایت کردنش و ایمن کردن اطراف کودک از وسایل نوک تیز و یا برنده و از اشیایی که روی میز است که ممکن است کودک بخواهد با گرفتن آن تعادل خود را حفظ کند و غافل از آن است که ممکن است آن شی روی خودش برگردد و منجر به آسیب او شود.

خرید رامپر دخترانه و رامپر نوزادی پسرانه


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟


هرگاه از سن طبیعی راه رفتنش رد شده بود باید به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که هیچ دو فرزندی شبیه هم نیستند، بنابراین پیشرفت نوزاد خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید و اگر کودک شما تا 14 ماهگی راه نرفت، مضطرب نشوید. وقتی صحبت از راه رفتن به میان می آید، برخی از بچه ها دیرآموز هستند اما خیلی عقب نمی مانند.
و در آخر بگویم، زمانی که کودک را روی پاهایش نگه می دارید و دست هایتان زیر بغل او را گرفته معمولا لباس کودک بالا می رود و پهلو او در معرض جریان هوا قرار می گیرد. برای اینکه از سرما خوردن کودک جلوگیری کنید می توانید از لباس های زیردکمه دار و یا شلوار هایی با فاق بلند استفاده کنید. پیشنهاد می کنم برای تهیه این نوع البسه نوزاد از سایت سبز آبی دیدن فرمایید.